پیش‌بینی موج بزرگ ایردراپ‌های نامعتبر پس از همستر کامبت

سیدمحمد سادات اخوی کارشناس بازی‌های رایانه‌ای در گفتگو با خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری ارز پرس، در خصوص فراگیر شدن ایردراپ‌های مختلف در بستر تلگرام به ویژه همستر کامبت گفت: مدتی است که بحث ایردراپ‌ها به طور گسترده تری جامعه مطرح شده و نمونه‌های موفقی مانند ناتکوین را نیز داشته است. در حال حاضر نیز همستر فراگیری زیادی دارد. احتمالاً در آینده نیز شاهد صدها پروژه دیگر در سال‌های آینده خواهیم بود.

وی افزود: در حوزه تکنولوژی های مالی شاهد هستیم که هر چند وقت یکبار، موردی ترند می‌شود و مورد اقبال قرار می‌گیرد و پس از مدتی موج به وجود آمده فروکش می‌کند تا زمانی که پروژه جدیدی مجدد مطرح شود. مانند پروژه متاورس که در مدت کوتاهی مطرح شد. اقلام مرتبت با آن نیز ارزش پیدا کرد. به طور مثال زمین‌هایی که در آن وجود داشت 20 هزار دلار معامله می‌شد اما قیمت آنها تا هزار دلار کاهش یافته است. در نتیجه این شرایط جزو ویژگی‌های دورانی است که در آن به سر می‌بریم. همستر کامبت اولین آن نبوده و آخرین نیز نخواهد بود.
اخوی با بیان اینکه همستر برخلاف آن چیزی که در عموم گفته می‌شود یک بازی نیست، گفت: همستر یک بازی‌کاری است. این کلمه به معنای استفاده از پوسته بازی برای یک هدف دیگر است. این روش می‌تواند اهداف مختلفی داشته باشد، مثلا می‌توان برای آموزش در حوزه سلامت از آن استفاده کرد. بازی‌های جدی صرفاً محدود به تعریف بازی نیستند و مثلاً می‌توان برای آموزش مقابله با یک بیماری از آن استفاده کرد.

در سال‌های اخیر، فین‌تک‌ها آماده‌اند و از ابزار بازی استفاده کردند تا مخاطب جذب کنند. بازی‌کاری یا گیم فیکیشن مکانیزم‌های مختلف دارد. این موارد می‌توانند تا 9 مکانیزم مختلف از جمله رقابت، سطوح و امتیازدهی را استفاده کنند که نمونه آن را در همستر کامبت شاهد هستیم. بسیاری می‌گویند که همستر کامبت ممکن است بی‌اعتبار باشد. با توجه به نرم افزار و توان فعالیت هم زمان تعداد زیادی کاربر، می‌توان گفت که این یک پروژه بزرگ است و نمی‌تواند یک اتفاق کوچک باشد.

جایگزینی هزینه سنگین تبلیغات رمز ارزهای جدید با مدل بازی و سرگرمی

وی در ادامه گفت: در بحث تکنولوژی مالی چند ده هزار توکن به عنوان ابزار معاملات مالی در صرافی ها لیست شد. از بیت کوین به عنوان اصلی‌ترین بازیگر بازار تا هزاران پروژه دیگر. در این موارد ارزی را با هزینه بالا تبلیغ می‌کردند تا بتوانند آن را ترند کنند و سپس به عنوان ابزار معامله از آن استفاده شود. اتفاقی که رخ داده این است که همستر کامبت آمده و مدل کسب و کار خود را تغییر داده است.

در این روش به جای هزینه‌های سنگین تبلیغات، از طریق مکانیزم رقابت و جایزه همه‌گیری ایجاد می‌کنند و سپس توکن را لیست می‌کنند. در نتیجه مدل تجاری با بیزنس پلن در همستر متفاوت شده است.

امکان درآمدزایی همستر از شبکه بزرگ کاربران

اخوی با اشاره به اینکه در همستر یک شبکه بسیار بزرگی ساخته شده است، گفت: اگر شما بخواهید یک کانال در شبکه‌های اجتماعی را به یک میلیون ممبر برسانید، باید هزینه و زمان بسیاری زیادی را صرف آن کنید. امروز کانال‌های خبری یا پیج‌های اینستاگرامی که یک تا دو میلیون دنبال‌کننده دارند، درآمدهای هنگفتی کسب می‌کنند. همستر در بازه کوچکی کاری کرده است که کانال‌های آن به 30 تا 40 میلیون دنبال‌کننده رسیده است.

به این ترتیب همستر توانسته است خود را در چند شبکه اجتماعی بالا بکشد که یک منبع تولید ثروت بزرگ است. عضویت در کانال همستر را می‌زنید باید چند ساعت منتظر بمانید تا عضو کانال شوید.

تکمیل یک پروژه تامین مالی جمعی در همستر کامبت

وی تاکید کرد: پشتوانه هر ارزی افرادی هستند که درگیر آن می‌شوند. گام بعدی همستر می‌تواند این باشد که یک بازار فروش کالا خدمات ایجاد کند. در این بازار نیز کاربر می‌تواند با پول خود همستر خرید و فروش انجام دهد. در حقیقت در همستر یک پروژه تامین مالی جمع رخ داده است که بخشی از سود آن به افراد می‌رسد.

احساس من این است که بین تلگرام این بازی ها یک همگرایی وجود دارد. تلگرام برای آنکه کاربران خود به 400 میلیون برساند تلاش زیادی کرد، با این وجود با همستر توانست خود را به این هدف نزدیک کند.

پیش‌بینی موج بزرگ از ایردراپ‌های نامعتبر در آینده

اخوی در پاسخ به سوالی در مورد اینکه با توجه به گستردگی حضور کردم در همستر، مردم چه نکاتی را باید رعایت کنند تا سوژه کلاهبرداری و سو استفاده قرار نگیرند، گفت: در موضوع مواجه شدن مردم با این موضوع باید به بحث سواد مالی توجه کرد. یک فرد مثلا پول خانه خود را وارد بازار می‌کند، باید توجه داشته باشد که شاید این پول همه زندگی او باشد اما سهم بسیار ناچیزی در کل بازار دارد.

در نتیجه سواد مالی اهمیت بسیار زیادی دارد. برخی پروژه‌ها در فضای کریپتو و رمز ارزها در ابتدا بسیار موفق هستند. مانند اتفاقی که برای بیت کوین و نات کوین رخ داده است. از این زمان به بعد با انبوهی از ایردراپ ها مواجه خواهیم شد. احتمالا بسیاری از آنها کلاهبرداری و اسکم خواهد بود. در نتیجه مردم باید در حد همان بازی و سرگرمی به آن توجه داشته باشند.

وی اظهار کرد: امروز می‌بینیم که ناتکوین خرید و فروش می‌شود. برخی نیز در حال رویا فروشی به مردم هستند و می‌گویند مثلاً بیت کوین سه هزار درصد رشد کرده و برای فلان ارز هم حتماً همین اتفاق رخ خواهد داد. موارد دیگری وجود دارد که افراد شماره‌هایی که تلگرام با عددی نات کوین یا همستر در آن جمع شده است را به فروش می‌رسانند. خواهشی که از مردم وجود دارد این است که برای این موضوع هزینه نکنند تا ابعاد پروژه‌ها مشخص شود. ضمن اینکه سرمایه‌گذاری در این حوزه ریسک بالایی دارد.

مردم پول حقیقی خود را برای بازی هزینه نکنند/ بسیاری از پروژه‌های ایردراپ شکست می‌خورند

اخوی با بیان اینکه افرادی که می‌خواهند وارد بازار نرید یا فارکس شوند بیانیه‌ای را امضا می‌کنند، گفت: در این بیانیه، کاربر تایید می‌کند که می‌داند 95 درصد افرادی که وارد این بازار شده‌اند، زیان دیده‌اند. بنابراین مردم از پولی که از دنیای حقیقی خود به دست آورده‌اند در چنین بازاری هزینه نکنند.

وی افزود: همچنین مردم از دادن هر گونه شماره کارت و اطلاعات خودداری کنند. ضمن اینکه باید وقت خود را مدیریت کنند. وقت مردم با ارزش تر از آن است که کار خود را تعطیل کنند و به استخراج کوین مشغول شوند. بسیاری از پروژه‌های ایردراپ فید می‌شوند و شکست می‌خورند. چنین اتفاقاتی می‌تواند از نظر روحی به افراد آسیب برساند.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.