رشد ۱۶ درصدی سطح زیر کشت گیاهان دارویی طی سال ۱۴۰۲

به گزارش پایگاه خبری ارز پرس، حسین زینلی، مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی به بخشی از اقدامات و دستاوردهای مهم صورت گرفته در حوزه گیاهان دارویی در سال گذشته پرداخت و گفت: سطح زیر کشت و تولید انواع گیاهان دارویی از ۲۵۰ هزار هکتار در سال ۱۴۰۱ به بیش از ۲۹۰ هزار هکتار در پایان سال ۱۴۰۲ رسیده است.

وی افزود: طی سال گذشته دو واحد پالایشگاه و دو مجموعه بارانداز گیاهان دارویی در کشور افتتاح و به بهره‌برداری رسیده است.

مجری طرح گیاهان دارویی پیگیری، تشویق و حمایت از بخش گیاهان دارویی در نقاط مختلف کشور و رشد بیش از ۱۶ درصد سطح زیر کشت گیاهان دارویی طی سال ۱۴۰۲ را به عنوان حلقه اول زنجیره ارزش گیاهان دارویی برشمرد.

وی تهیه و تدوین برنامه ۵ ساله توسعه گیاهان دارویی را مبتنی بر واقعیت‌ها، امکانات و زیرساخت‌ها دانست و افزود: با استفاده از ظرفیت‌های موجود و مزیت‌های نسبی ملی و منطقه‌ای و با رویکرد تفکر سیستمی و توجه به حلقه‌های مختلف زنجیره ارزش گیاهان دارویی، این برنامه تهیه و تدوین شد.

زینلی انعقاد تفاهم‌نامه با سازمان‌های متعدد و بخش خصوصی به منظور همکاری مشترک و استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های علمی و فنی در استخراج ماده مؤثر گیاهان دارویی به شیوه‌های نوین و فناوری شده و تعامل مشترک برای تحقق اهداف را از دیگر اقدامات دفتر طرح ملی گیاهان دارویی طی سال ۱۴۰۲ معرفی کرد.

به گفته وی، برگزاری همایش ملی گل محمدی و برنامه‌ریزی دقیق برای کنترل و مدیریت بازار این محصول ارزشمند از دیگر اقدامات سال گذشته در حوزه گیاهان دارویی است.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: در این مدت اقدامات متعدد دیگری در کنترل بازار و تعادل‌بخشی به واردات و صادرات گیاهان دارویی، تحقق اهداف پیش‌بینی شده در طرح ملی جهش تولید در دیمزارها، تسهیل در صدور مجوزها و توسعه بخش صنایع؛ فرآوری و مکانیزاسیون گیاهان دارویی و توجه ویژه به حوزه توانمندسازی، تحقیق، ترویج و آموزش و … صورت گرفته است.

منبع : مهر

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.