مقاوم‌سازی مدارس فرسوده به جای تخریب آنها

عباس زارع در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری ارز پرس در پاسخ به این پرسش که آیا قرار است، مقاوم‌سازی مدارس جایگزین تخریب و بازسازی شود، اظهار کرد: در مباحث مرتبط با ساختمان، موضوع پیشگیری و درمان مدنظر است، پیشگیری یعنی تمام پروژه‌ها براساس آیین‌نامه‌های به‌روز شده احداث شود.

وی افزود: درمان یعنی 50 درصد سرمایه‌های هر کشور ساختمان است و نباید دائم به دنبال تخریب آنها باشیم و می‌توان بدون تخریب، سازه ساختمان‌ها را مستحکم کرد.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران گفت: هم‌اکنون در بحث مقاوم‌سازی مدارس پیشرو هستیم و سال گذشته چند مورد مقاوم‌سازی برای مدارس داشتیم از جمله مدرسه ماندگار شهرری که 5500 متر زیربنا داشت و مدرسه تیزهوشان اسلامشهر.

زارع در پاسخ به این پرسش که یک مدرسه باید چه شاخص‌هایی را داشته باشد تا به جای تخریب و بازسازی، مقاوم‌سازی شود؟ مطرح کرد: برای مقاوم‌سازی مدارس ابتدا مطالعه و پس از آن ارزیابی خواهد شد که آیا می‌توان فرایند مقاوم‌سازی را انجام داد؟ در مواردی آنقدر هزینه مقاوم‌سازی زیاد است که تخریب و بازسازی در اولویت قرار می‌گیرد.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان تهران بیان کرد: اکنون خیران مدرسه‌ساز را به سمت مقاوم‌سازی مدارس سوق می‌دهیم چون اگر ساخت مدرسه جدید 20 میلیارد تومان هزینه نیاز داشته باشد با 7 میلیارد می‌توان مدرسه را به لحاظ سازه‌ای، سیستم مکانیکی و الکتریکی استاندارد کرد.

زارع ادامه داد: هزینه مقاوم‌سازی مدارس یک‌سوم قیمت تمام شده است و خیرانی که آورده اندک دارند را به این سمت سوق می‌دهیم.

وی اضافه کرد: 13585 کلاس درس در استان تهران نیازمند مقاوم‌سازی است و 22.8 درصد کلاس‌های موجود استان نیازمند مقاوم‌سازی است. بیشترین کلاس‌های نیازمند مقاوم‌سازی در تهران در مناطق 12، 11 و 10 قرار دارد.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.