فشار بر حماس برای قبول مرحله اول توافق غزه بدون اصلاحات

منابع مصری از فشار بر رهبری حماس برای قبول اجرای مرحله اول طرح پیشنهادی رئیس‌جمهور آمریکا برای آتش‌بس در غزه بدون اصلاحات خبر دادند.

به گزارش ارز پرس، یک منبع مصری آگاه از فشار بر حماس برای قبول آغاز اجرای مرحله اول طرح پیشنهادی «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا برای آتش‌بس در غزه و تبادل اسرا بدون اصلاحات خبر داد.

اخیرا جنبش حماس اصلاحاتی را در طرح پیشنهادی جو بایدن ایجاد کرد و پاسخ خود را به این طرح به میانجی‌های قطری و مصری ارائه کرد اما رژیم صهیونیستی با این اصلاحات مخالف است و آن را به معنای مخالفت حماس با طرح بایدن می‌داند. همچنین رژیم صهیونیستی صراحتا موافقت خود را با طرح بایدن اعلام نکرده است.

جنبش حماس بعد از اعلام طرح بایدن گفته بود که با رویکرد مثبتی آن را بررسی می‌کند.

این منبع مصری در گفت‌وگو با العربی الجدید گفت: طی روزهای گذشته فشارهای گسترده‌ای بر رهبری جنبش حماس برای قبول اجرای مرحله اول طرح توافق غزه که طی آن آتش‌بس برقرار شده و اسرای غیرنظامی و افراد مسن و پنج سرباز زن صهیونیست آزاد می‌شوند، اعمال شده است.

این منبع مصری تاکید کرد: تلاش‌های دولت آمریکا طی روزهای گذشته بر فشار بر حماس برای اجرای مرحله اول توافق بدون انجام هرگونه اصلاحاتی متمرکز بوده است. فشارهای آمریکا بر حماس بعد از این رخ داد که دولت آمریکا در قانع کردن «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر اسرائیل به موافقت با یک توافق جامع شکست خورد. 

این منبع اعلام کرد: دولت آمریکا این پیش‌بینی را کرده است که شروع توافق آتش‌بس طولانی مدت و آزادی برخی از اسرا می‌تواند شکافی را در ساختار سیاسی کابینه نتانیاهو ایجاد کند و زمینه گسترده‌تری را برای مخالفان برای شروع اقدامات سیاسی در این راستا فراهم کند.

این منبع تاکید کرد: واشنگتن بعد از اینکه یقین پیدا کرد که تصویب طرح توافق غزه از سوی اسرائیل در زمان کنونی دشوار است، تمام فشارهایش را بر جنبش حماس آورده است. شرایط کنونی نشان می‌دهد که ما در مقابل یک دور جدید از مذاکرات شکست‌خورده هستیم و طی روزهای آینده رسما این شکست اعلام خواهد شد. همچنین توافق آتش‌بس کوتاه مدت به مدت ۴۸ ساعت طی ایام عید قربان دشوار است چرا که طرف اسرائیلی با این پیشنهاد مخالفت می‌کند. احتمالا مخالفت رژیم صهیونیستی در راستای فشار بر جنبش حماس برای قبول طرح پیشنهادی بایدن بدون هیچگونه شروطی است.

از سوی دیگر «جهاد طاها» سخنگوی رسمی جنبش حماس در گفت‌وگو با العربی الجدید گفت: حماس و گروه‌های مقاومت برخورد مثبتی با پیشنهادات جو بایدن درباره توافق آتش بس در غزه و تبادل اسرا با رژیم اشغالگر نشان دادند و تنها اصلاحات ساده‌ای را ارائه کردند که می‌تواند اجرای طرح توافق غزه به ویژه مرحله اول آن را تقویت کند. تلاش‌ها همچنان از سوی میانجی‌ها ادامه دارد. جامعه بین‌المللی از اقدامات رژیم اشغالگر و جنایت‌ها و کشتارهای هولناک آن علیه ملت ما انتقاد می‌کند و این دلیلی بر ناتوانی ارتش اسرائیل و شکست آن در تحقق اهداف خود است برای همین رژیم اشغالگر باید با درخواست‌ها و قطعنامه‌های بین‌المللی برای آتش‌بس در غزه برخورد مثبت داشته باشد.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.