12 سوال اقتصادی از کاندیداهای ریاست جمهوری

به گزارش پایگاه خبری ارز پرس، در همین راستا محمدرضا سبزعلیپور رئیس مرکز تجارت جهانی ایران در صد و پانزدهمین نشست ماهانه خود با اعضاء مرکز جامع صادراتی ایران طی سخنانی در جمع مدیران، کارآفرینان و فعالان اقتصادی با اشاره به اهمیت انتخابات ریاست جمهوری و همچنین انتخاب دولت جدید، رشد و توسعه اقتصاد و ایجاد امنیت در کشور و همچنین رفع مشکلات اقتصادی بویژه ایجاد اشتغال و ارتقاء سطح معیشت مردم را ضروری و حیاتی دانست و مهمترین وظیفه دولت آینده را رفع مشکلات اقتصادی و رشد و توسعه اقتصاد و ارتقاء سطح معیشت مردم دانست و گفت: سعی و تلاش همه اعم از بخش و خصوصی و مسئولین کشوری گرفته تا تمام دستگاهها، سازمانها و وزارتخانه ها باید بر این باشد تا اقتصاد کشورمان روز به روز رشد پیدا کرده و مشکلات اقتصادی مان نیز بسرعت کاهش یابد.

بر همین اساس، اطلاع عموم از برنامه های اقتصادی همه کاندیداهای ریاست جمهوری بسیار مهم و ضروری میباشد و به همین خاطر با همفکری و همنظری با فعالان محترم اقتصادی حاضر در این نشست، سوالات مهم اقتصادی مطروحه از کاندیداهای ریاست جمهوری پرسیده میشود که توقع فعالان اقتصادی بر این است تا کاندیداهای محترم ریاست جمهوری به جمع حاضر ارزش قائل شده و پاسخ سوالات را شفاف و صریح ارائه دهند تا فعالان اقتصادی با اطلاع از دیدگاه اقتصادی کاندیداها، نسبت به انتخاب کاندیدای اصلح اقدام و آرای خود را به صندوق بریزند.

12 سوال اقتصادی از کاندیداهای ریاست جمهوری بشرح زیر میباشد:

* هدف گذاری و برنامه شما برای عمق بخشیدن به رونق اقتصادی و شکل گیری این رونق در کلیه بخش های اقتصادی چیست؟

* همچنانکه شاهد بوده ایم طی سالهای گذشته علیرغم وعده های داده شده توسط دولتها، متأسفانه نه تنها تورم کاهش نیافته بلکه به شدت افزایش نیز پیدا کرده است!!

حال بفرمایید هدف گذاری و برنامه شما برای حفظ قدرت خرید مردم، ثبات قیمتها و جلوگیری از گرانی و نهایتاً کاهش نرخ تورم چیست؟

* یکی از دغدغه های اصلی و بحران های جدی که کشور با آن مواجه است، بیکاری جوانان و تعدیل نیرو در بخشهای اقتصادی است؛ برنامه شما برای خروج از این شرایط و ایجاد اشتغال پایدار برای جوانان کشورمان چیست؟

* اقتصاد ایران برای دستیابی به رشد اقتصادی بالا نیازمند جذب سرمایه گذاری خارجی است؛ با وجود تحریمهای شدید خارجی به ویژه تحریمهای پولی و بانکی برعلیه کشورمان، هدف گذاری شما در جهت جذب سرمایه گذاری خارجی و همچنین رشد سرمایه گذاری داخلی چیست و چه برنامه ریزی در این زمینه دارید؟

* مهمترین سوال درباره کسر بودجه همه ساله دولت است. دولت شما برای این معضل چه کاری میخواهد انجام دهد و چه برنامه ای برای جذب نقدینگی و تأمین پول و کسب درآمد، آنهم از چه راههایی برای جبران کسر بودجه دولت در دستور کار دارد؟

* چه سیاستی برای حامل ‌های انرژی دارید؟ آیا می‌خواهید بنزین دو نرخی 3 ‌هزار تومان و هزار و 500 تومان را حفظ کنید یا برنامه دیگری در این خصوص دارید؟

بعنوان رئیس جمهور آینده کشورمان، لطفاً صریح و روشن بفرمایید که آیا قصد و برنامه ای برای افزایش قیمت حامل ‌های انرژی بویژه نرخ بنزین را دارید یا نه؟

* سوال بسیار مهمی همواره در ذهن صاحب نظران و مردم عزیزمان وجود دارد که آیا افزایش نرخ ارز باعث افزایش نرخ تورم میشود یا بالعکس؟ تصور عده‌ای این است که راهکار کاهش پایدار نرخ تورم، تثبیت نرخ ارز است. برخی دیگر اما معتقدند که تغییرات نرخ ارز معلول تغییرات نرخ تورم است و تا زمانی که ریشه‌ های تورم خشکانده نشود، افزایش نرخ ارز ادامه دار خواهد بود!!

ضمناً نابسامانی بازار ارز و چند نرخی بودن ارزهای خارجی یکی از موانع بسیار بزرگ بر سر راه سرمایه گذاری خارجی و همچنین بلاتکلیفی بازار در تجارت و خرید و فروش کالا میباشد!!

لطفاً صریح و روشن بفرمایید به اعتقاد شما نرخ ارز باعث افزایش نرخ تورم میشود یا اینکه افزایش نرخ تورم موجب گرانی و جهش نرخ ارزهای خارجی میشود؟ در ضمن دولت شما چه برنامه ای برای افزایش درآمدهای ارزی کشورمان دارد و آیا در دولت شما نرخ ارزهای معتبر به یک ثبات نسبی خواهد رسید یا نه؟ (مستحضر باشید که ثبات نرخ ارز و پرهیز از چند نرخی بودن ارزهای خارجی امری بسیار مهم برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی و همچنین رشد و توسعه اقتصاد و مبادلات تجاری میباشد).

* همچنانکه استحضار دارید اقتصاد هر کشوری بر 2 ستون و بر 2 محور استوار است و آن دو ستون عبارتند از: فروش یا صادرات و خرید یا واردات و در همین راستا، هرچه فروش و صادرات کشورمان بیشتر از واردات مان باشد، نشان دهندۀ مثبت بودن تراز تجاری و قدرتمند بودن اقتصادمان میباشد.

با این وجود بدلیل اعمال تحریمهای خارجی و همچنین موانع داخلی و بی توجهی دولت و مسئولین دستگاههای ذیربط به صادرگنندگان، انجام صادرات و فروش کالای تولید داخل به خریداران خارجی، سخت و دشوار و تقریباً در حد شعبده بازی میباشد!!

برنامه دولت شما جهت رفع موانع صادرات و حمایت از صادرکنندگان و همچنین رونق تجارت خارجی چیست و در جهت کاهش قاچاق کالاهای خارجی به کشور و نظم و انضباط واردات و آزادی عمل واردکنندگان در واردات کالاهای مجاز چه سیاستی را اعمال خواهید نمود. لازم به ذکر است اجرای شعار سال (جهش تولید با مشارکت مردم) در گرو صادرات قوی تولیدات داخلی و واردات منظم مواد اولیه و ماشین آلات میباشد.

* برنامه دولت شما برای مسکن مردم چیست؟ چه تعداد مسکن در دولت شما ساخته خواهد شد و یا اگر قرار است مردم خودشان مسکن بسازند، دولت چه متراژ زمین، در کجاها و چه مقدار وام به هر متقاضی تخصیص خواهد داد؟

درکل پدر و سرپرست خانوارها با پس انداز چند سال حقوق خود میتواند در دولت شما صاحب یک مسکن معقول با مساحت مناسب بشوند؟

* طبیعتاً همکاران رئیس جمهور نقش بسیار مهمی در موفقیت برنامه های دولت ایفاء میکنند، به ویژه تیم اقتصادی هر دولتی سهم بزرگی در پیش برد برنامه های اقتصادی آن دولت برعهده دارند.

با این وجود شما بعنوان رئیس جمهور ایران از چه اشخاصی در تیم اقتصادی خود استفاده خواهید نمود؟ لطفاً حداقل نام 5 نفر از اعضاء تیم اقتصادی دولت خودتان را جهت تنویر افکار عمومی و اطلاع صاحب نظران نام ببرید و اسامی آنها را از هماکنون اعلام نمایید.

* یکی از معضلات گرانی و بی کیفیتی خودروهای تولید داخل و همچنین خدمات نامناسب بعد از فروش آنها میباشد که ظاهراً تاکنون هیچ دولتی حریف خودروسازان بی کیفیت و گران فروش نشده است!! به همین خاطر، مردم عزیزمان از گروه قدرتمندی که در برابر ارزانی و ارتقاء کیفیت خودرو و همچنین واردات خودروهای خارجی مانع ایجاد و مقاومت میکنند، با نام (مافیای خودرو) یاد میکنند!!

برنامه دولت شما در جهت ارزانی و ارتقاء سطح کیفیت خودروهای داخلی و همچنین واردات خودروهای با کیفیت خارجی چیست و آیا اجازه واردات خودرو و همچنین حضور نمایندگی خودروسازان خارجی در ایران را خواهید داد یا نه؟

* همچنانکه استحضار دارید تعداد زیادی از فعالان بزرک اقتصادی و صاحبان صنایع کشورمان بدلیل مشکلات اقتصادی و یا به دلیل بدهی بانکی، با شکایت بانکها در زندانها بسر میبرند و کارخانجات آنان توسط بانکها مصادره و یا تعطیل شده است!!

دولت شما چه سیاست و برنامه ای را با همکاری قوه قضائیه در جهت پیگیری مشکلات فعالان اقتصادی و تولیدکنندگان در دستور کار دارد و آیا پیگیر احیاء کارخانجات تعطیل شده می شود یا نه؟

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.