ثبت370000حیوان‌گزیدگی طی یک‌سال/مرگ 5نفر بر اثر هاری در 1403

محمدرضا شیرزادی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری ارز پرس درباره آخرین آمار حیوان گزیدگی در کشور اظهار کرد: در سال 1402 بالغ بر 370 هزار مورد حیوان گزیدگی در کشور داشتیم که به مراکز وزارت بهداشت مراجعه کرده‌اند و اقدامات شست‌وشوی محل گزش و واکسن و سرم دریافت کرده‌اند.

وی افزود:‌ تاکنون 5 مورد مرگ ناشی از هاری در کشور داشته‌ایم که دو نفر از فوتی‌ها کودک بوده‌اند.

شیرزادی ادامه داد: هاری نوعی بیماری ویروسی است که از طریق گزش حیوانات هار به انسان منتقل می‌شود. این ویروس در بزاق حیوان ترشح می‌شود و زمانی که حیوان هار، انسان یا حیوان دیگری را گاز می‌گیرد به‌دنبال جراحت واردشده بر سطح پوست، ‌ویروس وارد بدن می‌شود و از آن جا که این ویروس عصب‌دوست است، به نخاع و در نهایت مغز می‌رسد و منجر به ایجاد التهاب در مغز می‌شود که اگر فرد به این وضعیت برسد، هاری در بدن مستقر می‌شود و فرد به این بیماری مبتلا شده است؛ در صورت بروز علائم هاری در انسان، مرگ او قطعی خواهد بود.

وی با بیان این که عمده موارد سرایت بیماری هاری از طریق گاز گرفتن حیوانات به ویژه سگ‌هاست، گفت: هاری می‌تواند در گربه‌ها، دام‌ها، الاغ، گرگ و روباه و ‌‌‌‌... نیز بروز یابد.

رئیس اداره مبارزه با بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان وزارت بهداشت با اشاره به این که کنترل جمعیت سگ‌های بلاصاحب نیازمند همکاری تمام ارگان‌هاست، بیان کرد: بار عدم پیشگیری از بیماری هاری به وزارت بهداشت منتقل می‌شود در حالی که وزارت بهداشت مرحله آخر کنترل هاری را برعهده دارد و باید برنامه منسجمی وجود داشته باشد که ارگان‌های مختلف وظایف خود را به درستی انجام بدهند.

وی کنترل جمعیت سگ‌های بلاصاحب را از وظایف شهرداری‌ها و فرمانداری‌ها عنوان و تصریح کرد: کنترل هاری در حیات وحش نیز بحثی جدی است که این وظیفه بر عهده سازمان حفاظت محیط زیست است. همچنین در این زمینه ابلاغیه وزارت کشور به استانداری‌ها را داریم که بر اساس آن استانداری‌ها و شهرداری‌ها موظف هستند جمعیت سگ‌های بی‌صاحب را طبق دستورالعمل‌های علمی موجود، کنترل کنند.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.