احتمال وقوع سیلاب در ۸ استان طی هفته جاری

به گزارش پایگاه خبری ارز پرس، محمدرضا کاویانپور رئیس مؤسسه تحقیقات آب کشور گفت: سه مدل جدید به سامانه‌های پیش‌بینی بارش‌ها و شرایط جوی مؤسسه تحقیقات آب کشور اضافه شده است. تعداد قابل توجهی مدل وجود دارد که از این میان، بهترین نوع که می‌تواند پاسخ‌های خوبی به شرایط آب و هوایی کشور دهد، مدلی است که بر اساس داده‌های تاریخی طراحی شده و بیشترین نزدیکی و مطابقت را با شرایط آب و هوایی کشور دارد.

رئیس مؤسسه تحقیقات آب کشور در این زمینه افزود: این سه مدل در کنار سایر مدل‌های جهانی و مدل‌های عرف، قابل استفاده است؛ در دو هشدار اخیر بارندگی در برخی نقاط کشور از نتایج این سه مدل جدید استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: با توجه به تغییرات شرایط آب و هوایی که در دنیا در حال رخ دادن بوده، همچنان اثرات ال‌نینو پایدار است و به دلیل افزایشی که در دمای دریاها رخ داده است به این سرعت کاهش نمی‌یابد.

کاویانپور با بیان اینکه انتظار افزایش دما در کل دنیا و متعاقب آن ایران وجود دارد، افزود: افزایش دما در پایان ماه می، پس از گذر ۱۲ ماه، رکورد ۱.۵ درجه‌ای را به ثبت رساند.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی می‌شود تابستان بسیار گرم را در پیش رو داشته باشیم، اظهار داشت: البته ممکن است جریان‌های بارشی فعال شوند و با یک کاهش دمای هوا روبرو شویم، اما این امر گذراست و اثرات آن در کوتاه مدت از بین می‌رود.

به گفته رئیس مؤسسه تحقیقات آب کشور، احتمال اینکه امسال شاهد ثبت رکورد افزایش دمای هوا در دنیا و ایران در مقایسه با طولانی مدت باشیم، پیش‌بینی می‌شود.
کاویانپور خاطرنشان کرد: احتمال بارش‌های رگباری و وقوع سیلاب تا پایان هفته جاری در استان‌های مازندران، شمال سمنان، شمال تهران، قزوین، زنجان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و اردبیل وجود دارد.

منبع : مهر
برچسب ها :

احتمال سیلاب استان

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.