فلسفه رمی جمرات چیست؟

به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری ارز پرس، زائران حج تمتع صبح امروز مشعرالحرام را به مقصد سرزمین منا ترک کردند و آماده انجام یکی از مهمترین مناسک 13 گانه حج یعنی رمی جمرات شدند.

رمی جمرات در دو مرحله انجام می شود؛ مرحله نخست زمانی است که  پس از طلوع آفتاب روز دهم ذى‌الحجه (عید قربان) حجاج براى انجام بقیه اعمال حج از مشعر الحرام بیرون آمده و روانه مِنا می‌شوند.

آخر مِنا سه ستون سنگى وجود دارد که اوّلین ستون، «جمره اُولى» و دومین آنها «جمره وُسطى» و سومى را «جمره عُقبى یا عَقَبه» مى‌‌نامند. نخستین کار واجب در روز عید قربان زدن هفت سنگ به جمره عقبه است.

در مرحله دوم یعنی در روز یازدهم و دوازدهم ذى‌الحجه نیز زائران باید به هریک از سه ستون هفت عدد سنگ بزنند.

هفت سنگ باید به ستون بخورد، ولى لازم نیست پشت سر هم باشد، پس اگر دو عدد به ستون بخورد و سوّمى نخورد و چهارمى بخورد، تنها سه عددى که به ستون خورده به حساب مى‌آید و اگر شک کند هفت عدد خورده یا نه، باید به قدرى بزند تا یقین کند هفت عدد به جمره خورده است.

ـ سنگ‌ریزه‌ها باید اینگونه باشد:

زیاد بزرگ یا ریز نباشد، بلکه به اندازه‌اى باشد که به آن ریگ بگویند.

 از منطقه حرم باشد، مثلا مشعرالحرام، منى یا شهر مکه

قبلا براى رمى از آن استفاده نشده باشد.

 مباح باشد، (غصبى نباشد)

رمی جمرات در منا از مهم‌ترین ارکان اعمال ایام تشریق است و در روایات آمده است که ابلیس برای بار اول در جمره عقبه، خود را بر حضرت ابراهیم نشان داد و آن حضرت با سنگریزه‌هایی او را از خود دور ساخت و ابلیس دیگر بار در جمره وسطی و اولی راه را بر او بست و ابراهیم بار دیگر او را با پرتاب سنگ گریزان کرد و ابلیس به هنگام فرار به سرعت گریخت. 

جمره و اجمار به معنای شتاب کردن و گریختن است، چرا که شیطان در این مکان از برابر ابراهیم گریخت بنابراین زائران باید در این محل با رمی جمره و انداختن سنگ بر شیطان ظاهر، شیطان درون را نیز سرکوب کنند تا از شیطان پیروی نکنند.

زائران بعد از این مرحله، به قربانگاه رفته و یک شتر یا گاو، یا گوسفند قربانى مى‌کنند.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم
برچسب ها :

فلسفه جمرات

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.