افزایش صادرات برنج پاکستان با عقب نشینی هند از بازار جهانی

به گزارش پایگاه خبری ارز پرس به نقل از فایننشال تایمز، محدودیت‌های تجاری که هند به عنوان بزرگ‌ترین صادر کننده برنج دنیا در سال گذشته میلادی وضع کرد، باعث شده صادرات برنج پاکستان به بازارهای جهانی رکورد بزند.
آمار رسمی نشان می‌دهند صادرات برنج پاکستان به عنوان چهارمین صادرکننده بزرگ دنیا در 11 ماه منتهی به پایان ماه مه به 5.6 میلیون تن رسیده است، یعنی حدود 60 درصد افزایش نسبت به همین دوره در سال گذشته.
ارزش صادرات برنج پاکستان طی این 11 ماه یعنی از ژوئیه 2023 تا مه 2024 به 3.6 میلیارد دلار رسیده است، در حالی که در همین دوره در 2022 و 2023 برابر با 2 میلیارد دلار بود. رکورد قبلی صادرات برنج پاکستان برابر با 4.8 میلیون تن و حدود 2.5 میلیارد دلار در2021 و 2022 بود.
این افزایش به دنبال تصمیم هند برای محدودیت صادرات گونه‌های خاصی از برنج در سال گذشته میلادی صورت گرفته است. هدف هند از این محدودیت‌ها مهار افزایش قیمت داخلی در آستانه انتخابات مجلس پس از مختل شدن تولید به خاطر بارندگی‌های سیل آسا و افزایش ترس از کمبود عرضه بود.

تحلیلگران عقیده دارند محدود شدن صادرات برنج هند، پاکستان را به عنوان یک جایگزین ارزان‌تر معرفی کرد. بسیاری از مقاصد آفریقایی که نسبت به قیمت حساس‌تر هستند، به برنج پاکستان روی آورده‌اند.
دولت پاکستان در گزارش سالیانه وضعیت اقتصادی خود اعلام کرد تولید برنج این کشور در 9 ماه منتهی به پایان ماه مارس حدود 10 میلیون تن بوده است، در حالی که در همین دوره در سال گذشته 7.3 میلیون تن تولید کرده بود.
افزایش درآمد و بالا رفتن تولید در پاکستان منبع خوبی از ارز خارجی برای این کشور بوده که با تورم دو رقمی، ضعف رشد اقتصاد و افزایش بدهی عمومی دست و پنجه نرم می‌کند.
ممنوعیت صادرات برنج هند در ژوئیه سال گذشته میلادی باعث افزایش قیمت جهانی این کالا شد. کشورهای فقیرتر در آفریقا که معمولاً حجم بالایی از برنج هندی را خریداری می‌کردند بسیار تحت تاثیر قرار گرفتند.
بسیاری تحلیلگران عقیده دارند تا زمانی که هند این ممنوعیت را لغو نکند قیمت برنج در همین سطح بالا باقی خواهد ماند. هند علی رغم این محدودیت هنوز هم بزرگترین عرضه کننده برنج در دنیاست و پس از آن تایلند، ویتنام و پاکستان قرار دارند. سهم بازار پاکستان از 7 درصد در سال گذشته به 10 درصد رسیده است.
انتهای پیام/30

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.