پورمحمدی در مناظره: تمام روابط اقتصادی و تجاری ما قفل است

به گزارش خبرنگار سیاسی پایگاه خبری ارز پرس، نخستین مناظره انتخاباتی چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری شامگاه امروز دوشنبه (28 خرداد) با موضوع اقتصادی برگزار شد.

ساختار این مناظره اینگونه است که ابتدا سوالات کارشناسان اقتصادی مطرح می‌شود و کاندیداها طی فرصت‌های جداگانه به یک یا چند سوال مطرح شده پاسخ می‌دهند. 

سوالات مرحله اول که توسط کارشناسان طرح شده، به شرح زیر بود:

داود دانش‌جعفری (وزیر اسبق امور اقتصادی و دارایی): آیا دولت شما آنچه در برنامه هفتم پیش بینی شده را قبول دارد؟

مهدی غضنفری (رئیس صندوق توسعه ملی): هر سال در دولت شما چقدر سرمایه گذاری می شود، از کجا؟ و نقش بخش خصوصی چیست؟

طهماسب مظاهری (رئیس کل اسبق بانک مرکزی): برای تامین رشد هشت درصد سرمایه گذاری همیشه امکان خوبی بوده است؛ برنامه شما برای جلب سرمایه گذاری خارجی و هدایت آن و البته درچارچوب قانون مصوب مجلس  مجمع تشخیص چیست؟

حمیدرضا فولادگر (عضو شورای عالی اجرای سیاست‌های کلی اصل 44): چه برنامه ای دارید که بحث سند راهبردی توسعه صنعتی در کشور تهیه، تدوین و ابلاغ شود؟

سید حمید پورمحمدی (معاون اقتصادی سابق سازمان برنامه و بودجه): برای بهبود فضای کسب و کار و ارتقای جایگاه کشور در فضای کسب و کار چه میکنید؟

علی مروی (عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی): برای تامین نهاده‌ها باید ثبت سفارش شود؛ تقاضا برای ارز وارداتی زیاد است و اینها باید 6-7 ماه در نوبت بمانند؛ صادرکننده هم برایش نمی صرفد و انگار به او 30-40 درصد مالیات می بندیم. برنامه شما برای بحث پیمان سپاری ارزی چیست؟

محمود نجفی عرب (رئیس اتاق بازرگانی تهران): برنامه مشخصی درباره ثبات بخشی به اقتصاد کلان کشور که فعالان اقتصادی بتوانند در وادی این ثبات که ایجاد می‌شود، برنامه مشخصی داشته باشند چیست؟ امروز واقعا در این زمینه دچار مشکلیم. صبح بلند می شویم می بینیم تورم و نرخ ارز و  ... تغییر کرده است.

***

مصطفی پورمحمدی نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در وقت ابتدایی خود اظهار کرد: ما به همراه کارشناسان با اعداد و ارقام سرو کار داریم و تمام کارشناسان یک دغدغه جدی دارند و آن اینکه مسئله اقتصاد صرفاً‌ راه‌حل اقتصادی ندارد و اقتصاد مقوله پیوسته به اجتماع و حقوق بین المللی و ... است و نمی‌تواند بدون توجه به آنها راه‌حل اقتصادی ارائه داد.

وی گفت: در عرصه بین المللی دو دهه است که با تحریم رو به رو هستیم و دنیا تحریم فلج کننده را برای ما تجویز کرده است. ما در نقل و انتقالات مالی گرفتار هستیم. در 204 کشور جزو لیست سیاه بوده و روابط تجاری و مالی ما قفل شده است.

پورمحمدی افزود: در داخل کشور نیز  حرکتهایی انجام می‌شود از جمله اینکه به سفارتخانه‌ها حمله شده و برای ما هزینه ایجاد می‌شود یا حوادث بین المللی از جمله حادثه اوکراین رقم می‌خورد.

.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: چگونه ما باید مسائل خود را بدون توجه و فرصت شناسی از مسائل بین المللی حل کنیم؟! اقتصاد و صنعت ما حجم بسیار زیادی دارد؛ در مسائل داخلی نیز همینطور است و نمی‌توانیم مسائل داخلی را نادیده بگیریم.

وی گفت: امروز ما نیازمند هستیم تا در عرصه خارجی به وفاق بین المللی برسیم و در عرصه داخلی نیز باید اعتماد بسازیم؛ امروز مردم، ما را باور ندارند و ما را صادق نمی‌دانند و باید صادقانه راه حل‌ها را ارائه بدهیم.

ادامه دارد...

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.