جای خالی مدل عملیاتی رفع ناترازی‌ها در اولین مناظره اقتصادی

به گزارش خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری ارز پرس، امین دلیری معاون اسبق وزیر اقتصاد در ارزیابی خود از اولین مناظره اقتصادی 6 نامزد انتخابات ریاست جمهوری نوشت: در نخستین برنامه مناظره انتخابات ریاست جمهوری با موضوع اقتصاد، نظرات کاندیداها در مورد راهکارها و رویکردهای مرتبط با  مهار تورم و رشد تولید به صورت صریح مطرح نشد و به نظر میرسد خلاصه  دیدگاه‌های نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری به صورت ملموس برای مردم و مخاطبان عنوان نگردید.

باید توجه داشت که هم مهار تورم و هم رشد تولید دو موضوع غیر قابل انکار در ساحت کلی اقتصاد ایران است. اما نکته مهم ارائه مدل مشخص کارا برای حل و فصل این چالش با توجه به محدودیت‌های ماست.

از سوی دیگر در مورد بحث مشارکت مردم در اقتصاد هم نکاتی که مطرح شد کامل نبود و در واقع پاسخهای کاندیداها در ذهن مخاطب نمی‌نشست.

از سوی دیگر اختلاف نظر در رویکردها آنچنان که باید و شاید موضوعات مطرح شده خیلی تفاوت معنادار نداشت و در تضاد بایکدیگر نبود چراکه بعضا به ارائه  نکات کلی بسنده شد.

هرچند برخی کاندیداها به موضوع ارتقا بهره وری اشاره و تاکید کردند اما بهره وری باید در کنار سرمایه گذاری دیده شود. سرمایه گذاری خارجی، سرمایه‌گذاری خصوصی و سرمایه خود دولت سه موتور رشد اقتصادی و توسعه است و این موضوع مورد وفاق اقتصاددانان است.

 براین اساس به نظر میرسد، ابتدا باید موانع داخلی مرتفع شود تا راه برای ورود سرمایه خارجی باز شود. در واقع کاندیداها باید نسبت خود با امنیت سرمایه گذاری داخلی را مشخص می کردند که آنچنان به آن پرداخته نشد.

 از سوی دیگر مدل هدایت سرمایه در اختیار  دولت وشرکتهای دولتی نیز خیلی مورد تاکید قرار نگرفت.

در وهله اول نمی‌شود به مباحث مطرح شده نمره داد و اعلام کرد کدام کاندیدا دیدگاه‌های دقیقتری داشت چراکه پراکندگی موضوعات زیاد بود.

 در واقع بهتر بود به جای موضوعات کلی، مسائل اساسی مثل ارز و ناترازی انرژی مطرح و دیدگاه مشخص کاندیداها درباره تک‌تک این موضوعات چالشی، دریافت می شد.

 دیدگاههای متفاوت کاندیداها درباره نقدینگی و بهره وری  

هرچند به نظر میرسد آقای قالیباف به صورت مصداقی نکات عملیاتی مبنی بر ارتقا بهره وری مطرح کردند که نشان می‌داد تجربه حضور در مجلس در این سنوات موثر بوده اما به طور کلی پاسخهای کاندیداها راضی کننده نبود‌.

در مورد نقدینگی یک دو قطبی شکل گرفت و به بررسی مازاد نقدینگی در کشورهایی مثل چین پرداخته شد اما باید توجه داشت که تراز تجاری این کشور بسیار بالاست و براین اساس از نقدینگی بالا واهمه ای در آن اقتصاد وجود ندارد براین اساس تجویز حساب نشده در مورد نقدینگی بالا با توجه به زمینه های سفته بازی در اقتصاد ایران می‌تواند آسیب زا باشد.

در انتها این نکته قابل تاکید است که به نظر میرسد بایستی ساختار مناظرات و مدل سوالات تغییر کند.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.