سبزعلیپور: برنامه دیشب مناظره نبود، میزگرد بود

شب گذشته اولین مناظره کاندیداهای محترم ریاست جمهوری با رویکرد اقتصادی برگزار شد و انتظار مردم شریف ایران و همچنین صاحب نظران بر این بود تا با برگزاری این مناظره، بتوان تا حدودی به توان اجرایی و اطلاعات اقتصادی و برنامه های تدوین شده کاندیداها پی برد و هر کسی از دل این مناظره بتواند کاندیدای اصلح خود را انتخاب کند، اما این مناظره نه تنها اشکالات زیادی داشت بلکه نحوه پرسش و پاسخها، انتظارات را برآورده نکرد.

با عنایت باینکه 4 مناظرۀ دیگر نیز در آینده برگزار خواهد شد، از همین رو لازم و ضروری میباشد تا با اعلام مشکلات و نقاط ضعف و درکل تحلیل و واکاوی این مناظره، مسئولین محترم برگزاری انتخابات و همچنین مدیران ذیربط "رسانه ملی" را در مرتفع کردن "نقاط ضعف" مناظره های آینده و هر چه بهتر و با کیفیت تر برگزار کردن مناظره های آتی یاری دهیم.

از همین رو بدون توضیحات اضافی و در جهت پرهیز از اطاله مطلب، یکی دو مورد را تشریح و مابقی موارد را فهرست وار خدمت مردم عزیز عرض میکنم.

برنامه شب گذشته "مناظره" نبود بلکه "میزگرد" بود، زیرا مناظره از نظر علمی تعریف خاصی دارد که بشرح زیر است:

* مناظره فرآیندی است که شامل گفتمان و گفتگوی رسمی، بحث، و سخنرانی های شفاهی در مورد یک موضوع خاص یا مجموعه ای از موضوعات، که اغلب با ناظم و مخاطب برگزار میشود. در یک بحث، استدلال هایی برای دیدگاههای متضاد رایج مطرح میشود و مناظره کنندگاه با به چالش کشیدن گفته و ادعاهای طرف مقابل، نکات درست و قابل قبول را به مخاطب ارائه میدهد.

با توجه به تعریف فوق، به جرأت و قاطعانه عرض میکنم نشست شب گذشته کاندیداها اصلاً در قالب این تعریف نبود و هیچگونه موضوع و برنامه اقتصادی جدیدی در جهت رفع مشکلات اقتصادی کشور و رشد و توسعه اقتصاد و تولید مطرح نشد و هیچگونه چالش و بگو مگوی علمی بین کاندیداها و همچنین نقد برنامه های اقتصادی آنها صورت نگرفت!!

کاندیداها فقط منتقد اوضاع اقتصادی کشور و بدون هیچ برنامه ای، مدعی بهبود اوضاع بودند و در این خصوص با هم گفتگو میکردند و نه مناظره!!

* نوع چیدمان صندلی ها و نشستن کاندیداها صحیح نبود و این نوع نشستن، شکل مناظره را زیر سوال برده و هیچ کاندیدایی روبرو و مقابل هیچ رقیبی قرار نگرفته بود تا چالش رو در رویی بوجود آید.!!

* زمان این برنامه نه تنها مناسب نبود بلکه 4 ساعت خیلی طولانی است، از همین رو دیدن کل برنامه از حوصله بیننده و شنونده خارج است .

* موضوع این مناظره اقتصادی و پرداختن به "شعار سال" بود اما با وجود اینکه شعار امسال "جهش تولید با مشارکت مردمی" است اما بنده نمیدانم چرا "مهار تورم و رشد تولید" مطرح شد که شعار سال 1402 بود؟!!

* انتخاب سوال کنندگان نادرست و تأمل برانگیز بود و بیشتر سعی شده بود تا از کسانی برای طرح سوال استفاده شود که در حال حاضر و یا قبلاً پست دولتی و یا سمت رسمی داشته و یا از نمایندگان مجلس باشند و برای خالی نبودن عریضه از یک دانشگاهی و رئیس اتاق تهران هم در این جمع استفاده شد که سوالات بسیار متعدد و متفاوت با موضوع برنامه پرسیده شد!! فقط یکی از سوال کنندگان به سرمایه گذاری و نحوه تأمین منابع اشاره کرد و در راستای رشد تولید بود.

* هیچیک از کاندیداهای محترم ریاست جمهوری در سخنان خود، نه به شعار سال و نه به مهار تورم و رشد تولید نپرداختند و هیچکدام به سوالات مطروحه کارشناسان هم پاسخ ندادند!!

* مجری برنامه میبایست مجری کارشناس باشد و در مواقعی به کاندیداها تذکر یا مواردی را توضیح دهد اما مجری این برنامه فقط زمان را یادآوری میکرد و اجازه هیج کار دیگری را نداشت!!

* برخی از کاندیداها اطلاعات و آماری که ارائه میدادند، بعضاً غلط و نادرست بود و حتی بعضی از آقایان اسم سازمانهای بین المللی را بلد نبودند و اشتباه اعلام نمودند.

* در مناظره شب گذشته مثلث پورمحمدی و قالیباف و پزشکیان خوش درخشیدند و بیش از سایرین به دل نشستند.

مواری دیگری از این دست وجود دارد که فعلاً از ذکر تک تک آنها خودداری میکنم اما مردم و صاحب نظران کشورمان علاقه دارند تا در آینده مناظره های واقعی و مناظره های داغ و مفیدی را ببینند و از بین این مناظرها بتوانند کاندید خوب و اصلح خودشان را انتخاب و نام وی را داخل صندوق رأی بیاندازند، پس امید بر این است تا مسئولین محترم انتخابات و مدیران صدا و سیما اشکالات مناظره شب گذشته را مرتفع و نقاط ضعف این برنامه را به نقاط قوت و جذابیت مناظره های بعدی مبدل کنند.

محمدرضا سبزعلیپور، رئیس مرکز تجارت جهانی ایران

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.