محدودیت برای مادران در برخی مدارس شهر تهران

به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری ارز پرس، هم‌اکنون برخی از مدارس دولتی شهر تهران از ارائه پرونده تحصیلی دانش‌آموزان به مادران خودداری می‌کنند و تنها شرط اعطای کارنامه و پرونده تحصیلی را مراجعه پدر اعلام کرده‌اند، در حالی که به نظر می‌رسد اقدام این مدارس دولتی در شهر تهران منطبق با هیچ قانون یا مقرره مشخصی نبوده و در آیین‌نامه اجرایی مدارس نیز بندی دال بر عدم تحویل پرونده تحصیلی دانش‌آموزان به مادران وجود ندارد.

این مشکل در سال‌های گذشته نیز وجود داشت و در همان ایام محمدحسین کفراشی؛ مدیرکل وقت ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش صراحتاً اعلام کرد: هیچ بخشنامه‌ای مبنی بر ممنوعیت دریافت پرونده تحصیلی و کارنامه دانش‌آموزان توسط مادران وجود ندارد.

در همین ارتباط امید رضاوند؛ مدیرکل حقوقی و قضایی وزارت آموزش و پرورش به ارز پرس گفت: مطابق رأی وحدت رویه هیئت عمومی دیوان عالی کشور، کودکان صغیر دختر با رسیدن به سن 9 سال و پسر با رسیدن به سن 15 سال، حق دخل و تصرف در تمام امور غیرمالی خود را دارند.

وی افزود: با توجه به اینکه دریافت پرونده تحصیلی یک امر غیرمالی است بنابراین دانش‌آموز دختر 9 ساله و پسر 15 ساله می‌تواند پرونده تحصیلی خود را بدون نیاز به همراهی یا دخالت پدر و مادر دریافت کند.

مدیرکل حقوقی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: در خصوص دانش‌آموزانی که به سن 9 و 15 سال نرسیده‌اند، با وجود نظر برخی حقوقدانان آنچه به نظر می‌رسد، تحصیل کودک و تمام امور وابسته و مرتبط با تحصیل او، متأثر از وضعیت حضانت کودک بوده و با توجه به ماده 1172 قانون مدنی و البته ماده 1168 همان قانون که صراحتاً نگهداری اطفال را هم حق ابوین می‌داند و هم تکلیف ابوین، مادر هم می‌تواند پرونده تحصیلی دانش‌آموز کودک با سن کمتر از 9 و 15 سال را دریافت کند.

رضاوند گفت: در صورت جدایی پدر و مادر از یکدیگر نیز در صورتی که با رأی دادگاه حضانت از پدر سلب و به مادر اعطا شده باشد، مادر صلاحیت لازم برای دخالت در امر تحصیل فرزند خود و دریافت پرونده تحصیلی او را خواهد داشت.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.