سفیر ایران: حج یکی از پشتوانه‌های روابط تهران-ریاض است

سفیر ایران در عربستان گفت تهران به روابط خود با ریاض اهمیت زیادی می‌دهد و با تلاش سران ۲ کشور این روند ادامه خواهد داشت.

به گزارش ارز پرس، «علیرضا عنایتی» سفیر ایران در عربستان درباره مراسم حج ۱۴۴۵ گفت: حجاج ایرانی منظم هستند و مناسک حج را به راحتی و سهولت کامل انجام دادند و هیات حج ایران هماهنگی کاملی با مقامات سعودی دارد. من بابت این دستاورد بزرگ و تنظیم موفقیت‌آمیز حج توسط مسئولان سعودی تقدیر و تشکر می‌کنم.

وی در گفت‌وگو با الشرق الاوسط ضمن تاکید مجدد بر منظم بودن حجاج ایرانی گفت: حجاج ایرانی طی سال‌های گذشته هم منظم بودند و ما بارها شنیدیم که مسئولان ذیربط در عربستان از نظم حجاج ایرانی تقدیر کردند و چیزی که ما در روزهای عرفه و عید قربان دیدیم همین مساله را ثابت می‌کند.

سفیر ایران در ریاض گفت: حج مظهر تقرب الهی و نزدیک شدن مسلمانان است، مسلمانان برای انجلم این فریضه در زمان و مکان واحد جمع می‌شوند، این یکی از پایه‌های مهم جهان اسلام است که دوستی و محبت میان مسلمانان را بیشتر می‌کند.

عنایتی در بخش دیگری از اظهارات خود خاطرنشان کرد: ما اهمیت زیادی به روابط ایران و عربستان می‌دهیم و با تلاش و راهنمایی‌های سران ۲ کشور به این راه ادامه خواهیم داد و حج یکی از پشتوانه‌های چنین روابطی به شمار می‌رود.

وی با اشاره به اینکه حجاج ایرانی مناسک حج در منی و عرفه را با سهولیت انجام دادند از مسئولان ذیربط سعودی تقدیر و تشکر کرد.

سفیر ایران در پایان عید قربان را به تمام حجاج به ویژه ایرانی‌ها، دولت و ملت عربستان و تمام امت اسلامی تبریک گفت.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در عربستان اخیرا نیز در اظهاراتی گفت که حجاج ایرانی هیچ‌گونه برنامه‌ای برای انجام فعالیت‌های خارج از عرف در مناسک حج ندارند.

وی در گفت‌وگو با ایندیپندنت عربی تاکید کرد: تقریبا ۹۰ هزار ایرانی روزها و شب‌های معنوی را در عربستان سپری کردند و توانستند اعمال خود در مکه را به آسانی و اطمینان کامل انجام دهند، آن‌ها همچنین توانستند به مسجدالنبی و زیارت بقیع بروند. هیات ایرانی در قالب حجاج در آستانه عازم شدن برای تکمیل حج خود و بازگشت به وطن هستند تا حجی مورد قبول و با خاطرات خوب داشته باشند.

عنایتی افزود: با توجه به موقعیت دیپلماتیکی که دارم متوجه سازماندهی فوق‌العاده هیات حجاج ایرانی شدم و مقامات ذیربط عربستانی نیز برای تسهیل امور حجاج تلاش‌های فراوانی انجام داده‌اند که قابل تقدیر و تشکر است.

سفیر ایران در ریاض خاطرنشان کرد: حجاج ایرانی از منظم‌ترین و منضبط‌ترین حجاج هستند زیرا در ایران دوره‌های متعدد بهداشتی، فرهنگی، اداری و دینی برای آشنایی با مناسک حج و فضای معنوی در این مکان مقدس برگزار می‌شود.

وی گفت: مسئولان ایرانی حج را مظهر وحدت و نزدیکی مسلمانان و فرصتی بزرگ برای تقرب الهی و تفکر درمورد مسائل مهم مسلمانان می‌دانند.

عنایتی در پاسخ ضمنی به ادعاهای مطرح شده مبنی بر اینکه حجاج ایرانی قصد دارند اقدامات خارج از عرف انجام دهند گفت: توصیه به حجاج ایرانی این بود که «از این فرصت برای دعا و قرائت قرآن بهره ببرند».

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.