کودکان غزه تحت اجبار جنگ، نان‌آور شده‌اند

در پی حمله رژیم صهیونیستی به نوار غزه که ۹ ماه از آن می‌گذرد، کودکان غزه برای کمک به تامین معاش خانواده‌هایشان که نیازمند دریافت کمک‌های انسانی هستند، وارد مشاغل سخت شده‌اند.

به گزارش ارز پرس، از زمان شروع جنگ در غزه، میانگین فقر و بیکاری در این باریکه تحت محاصره به شکل بی‌سابقه‌ای افزایش یافته که با افزایش قابل توجه کار کودکان همراه شده است، تا جایی که بیشتر خانواده‌هایی که نان‌آور خود را بر اثر بمباران رژیم صهیونیستی از دست داده‌اند برای تامین نیازهای روزانه خودشان به کودکان اتکا کرده‌اند.

بر اساس گزارش مرکز آمار فلسطین، بیش از یک میلیون کودک زیر هجده سال قبل از جنگ در غزه زندگی می‌کردند که ۴۷ درصد از جمعیت نوار غزه را تشکیل می‌دادند و حدود ۳۲ درصد از آنها کودکان زیر پنج سال بودند.

دست‌فروشی

«خالد ابوقمر» کودک فلسطینی ۱۳ ساله که دست‌فروشی می‌کند، می‌گوید پس از شهادت پدرش در حمله رژیم صهیونیستی به اردوگاه النصیرات در مرکز نوار غزه، مجبور است نان‌آور هفت سر عائله باشد و برای تامین پول نیازهای روزانه خانواده‌اش در بازارها کار می‌کند.

او به ارم نیوز گفت، از زمان از دست دادن پدرش مجبور به کار در بسیاری از مشاغل شده است؛ فروشندگی در یک غرفه در بازار یا کارگری برای یک تاجر یا دست‌فروشی شیرینی و  سایر مشاغل. اما سود چندانی از کارش نداشته و در روز کمتر از حدود ۱۳ دلار به دست می‌آورد که جوابگوی نیازهای روزانه خانواده‌اش، به خصوص با توجه به افزایش قیمت‌ها و گرانی نیست.

ابوقمر گفت پیش از جنگ مانند یک کودک معمولی زندگی می‌کرد و روزش را به درس خواندن و بازی می‌گذراند اما پس از شهادت پدرش و آوارگی، تنها به فکر تامین نیاز خانواده‌اش است.

کار سخت

«تامیر الفیرانی» کودک فلسطینی ۹ ساله به ارم نیوز گفت به دلیل آوارگی و جراحت شدید پدرش در حملات ارتش رژیم صهیونیستی، او و برادر هفت ساله‌اش مجبور به انجام کارهای مختلف هستند.

او می‌گوید وضعیت دشوار خانواده‌های فلسطینی بر اثر آوارگی و جنگ در غزه، او و برادرش و همچنین هزاران کودک فلسطینی را مجبور کرده برای تامین احتیاجات خانواده‌هایشان کار کنند. الفیرانی می‌گوید برای کسب درآمد به همراه برادرش وسایل مردم را جابجا می‌کند و در بازار کار می‌کند اما در قبالش درآمد ناچیزی دارد.

تبعات جنگ

دکتر «اشرف زقوت» متخصص روانپزشکی می‌گوید، جنگ رژیم صهیونیستی به طرق مختلف روی کودکان غزه تاثیر گذاشته است و تعداد کودکان مشغول در مشاغل سخت را افزایش داده و باعث شده کودکان از زندگی عادی محروم شوند.

وی به ارم نیوز گفت، در نتیجه شرایط جنگی، کودکان امنیت را از دست داده‌اند و مسوولیت‌های بزرگی را به دوش می‌کشند و به شدت احساس ترس و نگرانی می‌کنند. این کودکان در طول زندگی مشکلات روحی و روانی بی‌سابقه‌ای خواهند داشت.

دکتر زقوت ادامه داد، بیش از نیمی از کودکان غزه در بازار کار می‌کنند و مشغول مشاغل سخت هستند که مناسب سن آنها نیست. جنگ کودکان را دچار اختلالات روحی و روانی کرده که درمانش سال‌ها طول خواهد کشید.

وی گفت، جنگ کودکان را از حقوق انسانی خود از جمله آموزش، زندگی خوب و بازی محروم کرده است و همگی در خطر مرگ زندگی می‌کنند. آسیب‌های روحی و روانی و اختلالات خواب از بیماری‌های روانی شایع میان کودکان غزه است.

دکتر اشرف زقوت تصریح کرد، ۸۰ درصد کودکان غزه درگیر آسیب‌های روحی و روانی هستند مخصوصا که بیشتر آنها والدین یا یکی از آن دو یا یکی از نزدیکانشان را از دست داده‌اند و جنگ باعث شده مجبور به کار شوند. وی در پایان گفت شرایط در حال بدتر شدن است و برای کاهش تاثیر منفی این شرایط بر کودکان باید یک برنامه روانشناختی در نظر گرفته شود.

انتهای پیام

منبع : ایسنا
برچسب ها :

کودکان اجبار

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.