برداشت سهم ایران از میدان فرزاد توسط عربستان

به گزارش خبرنگار پارلمانی پایگاه خبری ارز پرس،  رسیدگی به گزارش جواد اوجی وزیر نفت درباره آخرین وضعیت تولید بنزین و گازوئیل در کشور به تفکیک پالایشگاه‌ها و برنامه وزارت نفت برای کاهش هدررفت سوخت و پالایش تولید و مصرف در دستورکار نمایندگان در جلسه علنی امروز قرار دارد که نمایندگان پس از ارائه گزارش وزیر نقطه نظرات خود را پیرامون آن مطرح کردند که در ادامه می‌خوانیم:

*از یک کشور صادرکننده به واردکننده بنزین تبدیل شدیم

محمدقسیم عثمانی نماینده بوکان با اشاره به گزارش وزیر نفت در جلسه علنی امروز گفت: پس از بهره‌برداری از پالایشگاه ستاره خلیج فارس ما توانستیم به صادرکننده بنزین تبدیل شویم اما در این دولت با 15 میلیون لیتر کسری و رقمی معادل 4 میلیارد دلار بنزین به یک ناترازی رسیدیم و این به این معنی است که نتوانستیم متناسب با افزایش مصرف، افزایش تولید داشته باشییم.

وی افزود: یکی دیگر از مسائل مبتلابه صنعت نفت وضعیت برداشت کشورهای همسایه از میادین مشترک است که به نظر می‌رسد در این حوزه نیز تا حدودی دچار عقب‌ماندگی هستیم.

*برداشت سهم ایران از میدان مشترک فرزاد توسط سعودی ها در انفعال وزارت نفت

همچنین ابراهیم رضایی نماینده دشتستان در تذکری به وزیر نفت، گفت: متاسفانه وزارت نفت ستاد انتخاباتی شده و باید جلوی آن را گرفت. مردم، کشاورز، راننده ها و ... از وضعیت سوخت، انرژی و گازوئیل شاکی هستند اما معاونین شما در وزارت نفت مشغول کار سیاسی و انتخاباتی و به دنبال محکم کردن جای خود در دولت بعدی هستند. این آدم های سیاسی را از جنوب تا شمال کنار بگذارید و کار مردم را انجام دهید؛ وزارت نفت که جای رفیق بازی نیست.

وی ضمن اشاره به مسئله فشار افزایی به منظور رفع ناترازی به ویژه در پارس جنوبی است، اضافه کرد: متاسفانه کار عملیاتی خاصی صورت نگرفته است، با این روند 3 سال و نیم دیگر گاز منازل مردم قطع خواهد شد.

رضایی با اشاره به میدان نفتی فرزاد مشترک با عربستان سعودی گفت: الان سعودی‌ها فعال هستند و سهم ما را می‌برند اما ما تا به امروز هیچ کاری انجام نداده‌ایم. آقای وزیر در کمیسیون انرژی مجلس یازدهم قول دادند که فعالیت خود را شروع می‌کنند اما تاکنون متاسفانه کاری صورت نگرفته است. برای رفع ناترازی علاوه بر این، کارهای دیگری هم باید صورت بگیرد مانند توسعه میادین داخلی هم باید انجام بگیرد که باز هم در این زمینه متاسفانه ضعف داریم.

*حاجی‌دلیگانی:عدم اجرای قانون مجلس موجب ناترازی انرژی شده است

بحسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین‌شهر نیز در تذکری به استناد بند (11) ماده (22) قانون اساسی گفت: ما در تاریخ 24 تیر ماه 98 قانون حمایت از توسعه پایین دستی صنایع نفت و گاز با سرمایه‌گذاری مردمی را تصویب کردیم اما تاکنون کمتر از 10 درصد آن اجرا شده است. آنچه گزارش‌ها نشان می‌دهد حاکی از این است که برخی افراد مجوزهایی از وزارت نفت دریافت کردند اما کار انجام نداده‌اند که باید وزارت نفت به آن ورود کند یا مجوز را پس بگیرد و یا آنها را وادار به انجام کار کند.

وی بیان کرد: یکی از علت‌های مشکل ناترازی انرژی عدم اجرای قانون است که مجلس تصویب کرده و این شأن مجلس را زیر سوال می‌برد.

نماینده شاهین‌شهر با اشاره به اینکه در قانون بودجه 1402 ذخیره سازی گاز تصویب شده است، عنوان کرد: وزیر نفت باید توضیح دهند که برای اجرای این قانون چه اقداماتی انجام شده و چه میزان گاز ذخیره‌سازی شده تا در زمستان به مشکل برنخوریم.

حاجی دلیگانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: قانون دیگری هم که در بودجه سالانه و هم در قانون برنامه توسعه است این است که 14.5 درصد از میزان صادرات نفت و میعانات گازی در اختیار شرکت ملی نفت است. سوال این است که آیا این 14.5 درصد واقعا در اختیار وزارت نفت است یا خیر و اگر واقعا در اختیار شما است آیا سرمایه‌گذاری درخصوص زیرساخت‌های نفت و گاز انجام می‌شود یا قرار است چند سال دیگر اعلام کنید نتوانستیم سرمایه‌گذاری کنیم لذا میزان تولید نفت کشور کاهش پیدا می‌کند.

*سلیمی:وزارت نفت گزارشی از اقدامات خود در خصوص سیاست افزایش تولید سوخت در داخل ارائه کند

بنابراین گزارش، علیرضا سلیمی در این جلسه و پس از ارائه گزارش وزیر نفت، گفت: دولت سیزدهم در زمان مدیریت رئیس جمهور شهید حرکت روبه جلویی در حوزه انرژی انجام داد اما لازم است مسائلی در این خصوص بیان شود.

نماینده مردم تهران افزود: یکی از موارد قانون مربوط به ماده 45 در بحث ارتقاء پالایشگاه‌ها است، در ماده 45 منابع تأمین شده اما هنوز گزارشی در این خصوص به مجلس نرسیده است، همچنین اقداماتی که در حال انجام است نیز باید پیگیری شود.

وی افزود: نکته دوم ماده 46 است که از هدررفت گاز طبیعی به میزان 66 میلیون مترمکعب در روز جلوگیری می‌کند، همچنین در بحث همجواری گازهای مشعل نیز که در نیروگاه‌ها اتلاف می‌شد چه اقداماتی صورت گرفته است، لذا باید وزیر گزارشی در این خصوص ارائه کند.

سلیمی بیان کرد: همچنین در بحث مدیریت مصرف سیاست بر افزایش تولید بود لذا باید در این خصوص شتاب صورت گیرد اما آنچه ما مشاهده می‌کنیم شتابی در این خصوص صورت نگرفته و واردات در این زمینه وجود دارد بنابراین لازم است که گزارشی در این خصوص وزیر ارائه کند.

*باقری:صادرات نفت چگونه و توسط چه کسانی انجام شده است

همچنین محمد باقری نماینده بناب در مجلس، گفت: وزیر نفت امروز گزارشی را مطرح کردند و در آن به 3 برابر شدن صادرات نفت و رسیدن به 2 میلیون بشکه اشاره کردند، از ایشان درخواست دارم توضیح دهند چگونه این اتفاق رخ داده و این صادرات به کدام کشورها و توسط چه کسانی صورت گرفته است و ارز آن به کشور بازگشته است و در صورت این اتفاق به کجا واریز شده است؟

نماینده مردم بناب در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه از مسئولان وزارت نفت در خصوص موارد مذکور سوال کردم چرا که نمایندگان نیز در این رابطه اطلاعات کافی ندارند اما مطالب را به ما ندادند، عنوان کرد: وزیر نفت در خصوص چگونگی صادرات به صورت شفاف پاسخ دهد به نظر می­رسد اکثرا به کشور چین صادرات داریم. این کشور در برابر صادرات نفت چه کاری برای کشور انجام داده و سرمایه گذاری آن چه اثراتی برای ما به همراه داشته است.

*واردات 14 میلیون لیتری بنزین آسیب‌های اقتصادی بسیاری برای کشور دارد

بنابراین گزارش، عبدالوحید فیاضی نماینده نور و محمودآباد در مجلس نیز با اشاره به گزارش وزیر نفت در جلسه علنی امروز ، گفت: روند صدور کارت سوخت علیرغم آمادگی دستگاه‌های مختلف متوقف مانده لذا توضیح در رابطه با این مسئله ضروری است، همچنین سرمایه‌گذاری در حوزه نفت و گاز به 200 میلیارد دلار بودجه و سرمایه نیاز دارد، لذا سوال این است که چطور می‌خواهید این مبلغ را با توجه به تحریم‌ها تأمین کنید چرا که در غیر این صورت 10سال آینده برای تأمین گاز خانگی نیز با مشکل روبرو خواهیم شد.

وی با اشاره به ناترازی شدید بنزین در کشور مطرح کرد: در حالی ما با ناترازی بنزین روبرو هستیم که در دولت نهم این محصول را صادر می‌کردیم اما در دولت دوازدهم واردکننده بنزین شدیم و اکنون 14 میلیون لیتر از مجموع 116 میلیون لیتر بنزین مصرفی کشور وارد می‌شود لذا وزارت نفت توضیح دهد برای تنظیم ناترازی بنزین چه برنامه‌ای دارد؟

نماینده نور و محمودآباد افزود: مسئله بعدی مدیریت مخازن مشترک با همسایگان است، همانند میدان گازی آزادگان که قرار بود سهم ایران تا پایان سال 1402 در این میدان گازی به 320 هزار بشکه برسد اما این مهم محقق نشده است، همچنین میدان‌های آرش و هنگام همچنان بلاتکلیف مانده‌اند.

*چرا دهک‌های محروم که خودرو ندارند باید از یارانه سوخت محروم باشند

در پایان جلسه نیز ولی الله بیاتی نماینده تفرش در مجلس پس از ارائه گزارش از سوی وزیر نفت در جلسه علنی امروز گفت: مهمترین چالش کشور ناترازی در تولید و مصرف انرژی و سوخت است چرا که با توجه به آماری که وجود دارد روزانه 115 میلیون لیتر مصرف بنزین وجود دارد و روزانه 30 میلیون لیتر با قیمت هر لیتر 20 هزار تومان وارد می‌شود. باید این ناترازی تولید اصلاح شود.

وی افزود: آنهایی که خودرو ندارند چرا باید از یارانه سوخت محروم باشند اما آنهایی که افراد متمکن هستند بتوانند از این ناترازی تولید و مصرف استفاده کنند، ما امروز به یک ورشکستگی در تولید و توزیع سوخت رسیده‌ایم در حالی که امروز قیمت یک لیتر آب دو برابر قیمت سوخت است. چرا باید این وضعیت ادامه پیدا کند.

بیاتی افزود: مردمی که در دهک‌های پایین و روستاها زندگی می‌کنند شاید توان تهیه خودرو را نداشته باشند اما افرادی هستند که 4 یا 5 دستگاه خودرو دارند و از این بنزین یارانه‌ای استفاده می‌کنند، باید برنامه‌ای برای اصلاح این وضعیت وجود داشته باشد.

انتهای‌پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.