WHO کشورها را به استفاده از طب سنتی تشویق کرده است

به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری ارز پرس، نفیسه حسینی‌یکتا امروز در آیین افتتاحیه طرح ملی نهضت سواد سلامت‌آموزی در تهران اظهار کرد: نهضت سواد سلامت‌آموزی طرحی موفق و رو به رشد برای کشور است‌. بیماری‌های غیرواگیر گریبان بسیاری از کشورهای پیشرفته و از جمله کشور ما را گرفته است‌ و این بیماری‌ها اتفاقات ناگواری را رقم زده‌اند‌. تحقیقات نشان داده راهی جز تغییر سبک زندگی نداریم و اصلاح سبک زندگی در گروی رعایت اصول و تدابیر 6 گانه حیات در طب ایرانی است.

وی ادامه داد: این اصول قرار است در قالب طرح ملی نهضت سواد سلامت‌آموزی به مربیان و دانش‌آموزان و درنتیجه به خانواده‌ها آموزش داده شود. خانواده‌ها باید بدانند که چه‌قدر مهم است از چه خوراکی‌هایی استفاده کنند و چه زمانی بخوابند و بیدار شوند تا سلامت بمانند.

حسینی‌یکتا افزود: در طب ایرانی از قدیم پزشکی اینطور تعریف می‌شد که "پزشکی پیشه‌ای است که تندرستی آدمیان را نگاه دارد و چون رفته بُوَد با علم و عمل بازآراد." یعنی تعریف پزشکی با حفظ سلامتی همراه بوده است بنابراین طب ایرانی بر پایه پیشگیری محوری بنیان نهاده شده است و رویکرد پیشگیری محور طب ایرانی نیز با طرح نهضت سواد سلامت‌آموزی بسیار همخوان است.

وی تصریح کرد: در دنیا توجه ویژه‌ای به طب سنتی شده به طوری که سازمان جهانی بهداشت واحدی را برای استفاده از ظرفیت‌های طب سنتی و مکمل در کل دنیا ایجاد و کشورها را به استفاده از این ظرفیت‌ها تشویق کرده است و شعاری که در این زمینه اعلام کرده این است که سلامت بدون طب سنتی نمی‌ماند و بنابراین ما باید از این ظرفیت استفاده کنیم و امیدواریم نتایج اجرای نهضت ملی سواد سلامت‌آموزی، کاهش بار بیماری‌های غیرواگیر در کشور باشد.

مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت گفت: وقتی بحث سلامت پیش می‌آید نگاه به سفره خانواده و تغذیه می‌شود که در طب ایرانی نیز مورد تاکید است اما وقتی می‌خواهیم از سبک زندگی درست صحبت کنیم از تدابیر 6گانه صحبت می‌شود که اگر رعایت شوند تامین سلامتی را در پی خواهند داشت‌.

وی با بیان اینکه ما در وزارت بهداشت درباره ادغام طب ایرانی در نظام سلامت ظرفیت پیشگیری محور طب ایرانی را مدنظر قرار داده‌ایم، بیان کرد: طرح ادغام طب ایرانی در نظام سلامت در سطح یک در تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور اتفاق افتاده است و بنابراین هرکسی که به مراکز جامع سلامت و خانه‌های بهداشت مراجعه کند شناسنامه سبک زندگی برایش تهیه و آموزش‌های لازم سبک زندگی به او ارائه می‌شود اما اجرای طرح نهضت ملی سواد سلامت‌آموزی باعث آموزش سبک زندگی به دانش‌آموزان نیز می‌شود.

مدیرکل دفتر طب ایرانی و مکمل وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: مدرسان سبک زندگی سالم در قالب این طرح، همگی از دانش‌آموختگان طب ایرانی خواهند بود که به ساده‌ترین و بهترین شکل این آموزش را به مربیان ارائه خواهند کرد. 

وی با بیان اینکه در برنامه خود داریم که با اسناد بالادستی متعدد و محکمی که در حوزه طب سنتی داریم به این داشته منحصر‌به‌فرد ملی توجه و از ظرفیت‌های آن استفاده کنیم، یادآور شد: نگاه رئیس جمهور شهید به جریانات نهضت گونه بسیار ویژه بود‌. همچنین آیت‌الله رئیسی مکرراً بر استفاده از ظرفیت طب سنتی تاکید داشتند و در سند تحول دولت مردمی نیز به تفصیل به این موضوع پرداخته‌اند و بنابراین وظیفه داریم از این ظرفیت طب سنتی استفاده کنیم.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.