جلیلی در مناظره: یارانه‌ها باید عادلانه توزیع شود

به گزارش خبرنگار سیاسی پایگاه خبری ارز پرس، سعید جلیلی نامزد انتخابات چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در دومین مناظره که شامگاه پنج‌شنبه 31 خردادماه برگزار شد، طی سخنانی حضور یافت.

سوالات مرحله اول که توسط کارشناسان طرح شده، به شرح زیر بود:

پرسش مردمی: برنامه شما برای منصفانه سازی یارانه سوخت چیست؟

مهدی امیدوار (سخنگوی اتاق اصناف ایران): امسال 450 هزار میلیارد به ارز 28500 تخصیص داده شده است، آیا این را بهتر است به ابتدای زنجیره تولید بدهیم یا دولت در قالب کالا برگ و کالا به مصرف کننده بدهد؟

پرسش مردمی: برنامه شما برای عادلانه کردن یارانه‌ها چیست؟

مرتضی بختیاری (رئیس کمیته امداد): با کمک مجلس در برنامه توسعه آمده است که در پایان برنامه فقط مطلق به صفر برسد، برنامه شما برای توانمندسازی افراد جامعه و بویژه نیازمندان برای گرفتار نشدن در تله فقر چیست؟

جلیل بشارتی (معاون اسبق مناطق محروم ریاست جمهوری): شهرهای بزرگ در حال گسترش زیاد است؛ الان 30 درصد روستا و 70 درصد شهرها هستند. برنامه شما برای گسترش عادلانه این مسئله چیست؟

جلیلی در بخش اول سخنان خود در این مناظره طی سخنانی بیان کرد: بنده پیروزی تیم ملی والیبال کشورمان در مسابقه با تیم ملی آمریکا تبریک می‌گویم؛ البته اگر گفته نشود که خود آمریکا نمی‌خواست برنده شود!

نامزد انتخابات ریاست جمهوری ضمن تسلیت جان‌ باختن برخی افراد در حادثه بیمارستان قائم رشت و زلزله کاشمر، اظهار داشت:  وظیفه دولت این است که اگر منابعی دارد به بهترین و عادلانه‌ترین شکل توزیع کند. اگر دو خانواده را در تهران مقایسه کنیم، یک خانواده که سه خودرو دارند و یک خانواده‌ی چهارنفره که خودرویی ندارد. خانواده‌ای که سه خودرو دارد 12 برابرِ خانواده‌ی بدون خودرو یارانه دریافت می‌کند؛ با اینکه مرفه‌تر هستند. این در شرایطی است که 44 درصدِ مردم ما ماشین ندارند و از این یارانه محروم می‌شوند.

.

جلیلی عنوان کرد: اگر یک خانواده‌ی چهار نفره که حقوق بین 12 تا 16 میلیون تومانی دارد، طبق قانون، از کسی که 16 میلیون تومان حقوق می‌گیرد حدود 1.6 میلیون مالیات گرفته می‌شود؛ عملاً یارانه‌ای که می‌دهیم را از او در قالب مالیات می‌گیریم. این در حالیست که کسانی که درآمدهای بساری زیاد دارند یا با فرار مالیاتی و عدم شفافیت این مالیات را نمی‌دهند.

وی بیان کرد: این نشان می‌دهد مناسباتی که وجود دارد، نیازمند تصحیح جدی است. ما چند طرح در این‌زمینه آماده کرده‌ایم. ما بررسی کردیم که این انرژی چگونه توزیع شود و مردم یارانه را داشته باشند و این توزیع یارانه طبق خودرو نبوده و بلکه طبق فرد باشد. در این‌صورت موجب عدالت خواهد بود و مردم می‌توانند طبق منافع خود مصرف انرژی را مدیریت کنند.
نامزد انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: ما طرح سبد کالایی را داریم که 13 قلم کالای اساسی باید در اختیار مردم قرار بگیرد.

ادامه دارد...

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.