حوزه زنان در دولت چهاردهم نباید دستخوش سلایق سیاسی باشد

به گزارش خبرنگار فرهنگی پایگاه خبری ارز پرس، دکتر طهورا نوروزی مدیر عامل بنیاد ملی عفاف و حجاب پیرامون مطالبات حوزه زنان و خانواده از دولت چهاردهم، اظهار داشت: متاسفانه  حوزه زنان در بحث انتقال الگو ناکام  بوده و یکی از ناکامی‌ها و ناکارآمدی‌های حوزه زنان در کشور با همه نقاط مثبتی که در طول نزدیک‌ به این پنج دهه داشته، شکلگیری جنبش زن، زندگی، آزادی بود. به این دلیل که جریان زنان یک جریان حداکثری و شبه خودی را در جامعه توسعه داده، در صورتی که با قشر خاکستری و یا حوزه مردمی یعنی (NGO) ها ارتباط موثر نداشته است. این خلا هم در بحث قانونگذاری و هم در حوزه اجرا به چشم می‌خورد.

حجاب و پوشش دو عنصر اصلی تحکیم خانواده و هویت بخشی به زنان است

وی در ادامه با اشاره به موضوع حجاب و پوشش به عنوان دو عنصر اصلی در مسیر تحکیم خانواده و هویت بخشی به زنان در کشور، افزود: مهمترین موضوعی که می‌توان از دولت چهاردهم در حوزه حجاب و پوشش به عنوان عناصر اصلی تحکیم خانواده و هویت بخشی به جامعه زنان مطالبه کرد تشکیل "وزارت خانواده" است .

مدیر عامل بنیاد ملی عفاف و حجاب ادامه داد: متاسفانه ساختار تشکیلاتی موجود در حوزه زنان نه به لحاظ نیروی انسانی، نه به لحاظ ساختاری و تشکیلاتی(که به امور زنان دستگاه‌ها و یا مشاوران وزیر خلاصه می‌شود) و نه به لحاظ قدرت سیاسی و مالی نمی‌تواند متولی امر مهم خانواده و زنان باشد. بنابراین وجود یک متولی مقتدر، متخصص و دغدغه مند در قالب ساختاری یک وزارت خانه می تواند پاسخگوی مطالبات  این حوزه باشد.

کلید حل بسیاری از آسیب های اجتماعی، فرهنگی و مذهبی در خانواده است

وی با اشاره به موضوع کوچک سازی تشکیلات دولتی به عنوان یکی از برنامه‌های مصوب دولت‌ها، عنوان کرد: خیلی ها ممکن است بگویند که دولت در صدد کوچک‌سازی تشکیلات است  و ایجاد وزارت خانه جدید هزینه‌بر خواهد بود. اما باید پاسخ داد که هر جا برای خانواده هزینه شود هزینه تبدیل به سرمایه چند سر سود خواهد شد و به جامعه باز خواهد گشت. بنا براین "وزارت خانواده" را با این ادبیات که دولت باید کوچک شود نباید دید بلکه با این ادبیات باید دید که هر چقدر برای این حوزه کار کنیم و آن را جدی بگیریم بخشی از مسایل مهم  اجتماعی از جمله آسیب‌های اجتماعی، مسائل مربوط به فرهنگ و برخی مسائل مذهبی قابل حل خواهد بود، چراکه کلید حل همه این ها در خانواده است.

حوزه زنان، حوزه حرکت های سیاسی دولت‌ها بوده است

نوروزی ضمن بیان این مطلب که رییس جمهور آینده باید به حوزه زنان نگاه تخصص محور داشته باشد، تصریح کرد : متاسفانه  تاکنون حوزه زنان،  حوزه تخصص محور نبوده، بلکه حوزه حرکت‌های سیاسی دولت‌ها بوده است و فرد یا افراد متخصص متولی این حوزه نبودند. به همین دلیل ساختار‌ها بسیار ضعیف بوده است. بنابراین رییس جمهور آینده باید به حوزه زن و خانواده  نگاه حاکمیتی و ورای دولت و سیاست داشته باشد. در واقع حوزه زن باید مرکز و محور اشتراک همه افکار و اقشار جامعه باشد.

وی با اشاره به بحث هویت اجتماعی و سیاسی زنان در دولت آینده، گفت:  انتظار داریم همانطور که مقام معظم رهبری درهفته زن فرمودند:  "این همه بانوان تحصیل کرده در کشور داریم باید برای این ها چکار کنیم؟ " با بکارگیری زنان در مشاغل مدیریتی در حوزه نرم فرهنگی و اجتماعی و حتی بخش‌های صنعتی هویت دهی به زنان کشور را محقق کنیم  و این کاری است که دولت چهاردهم می‌تواند در راس امور حوزه زن و خانواده انجام دهد.

لزوم ایجاد شبکه سازی با موضوع زنان با نگاه مردمی به حوزه زن و خانواده

مدیر عامل بنیاد ملی عفاف و حجاب افزود: دولت آینده با در نظر گرفتن همه اقشار ازجمله  قشر نخبه و انقلابی وحتی قشر خاکستری و همچنین با در نظر گرفتن همه جریان ها موضوع هویت بخشی به زنان را در چارچوب الگوی سوم دنبال کند. این امر محقق نخواهد شد مگر با ایجاد شبکه سازی در حوزه زنان با نگاه مردمی به حوزه زن و خانواده. بدین معنی که گروه‌ها و ساختارهای غیر رسمی نیز در این شبکه سازی در نظر گرفته شوند و از همه ظرفیت‌ها بهره وری صورت گیرد. در این راستا در بستر این شبکه سازی فعالیت‌ها و اقدامات این حوزه فراگیر و سازماندهی شده و مردمی انجام خواهد شد.

انتهای پیام/

 

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.