واکنش وزارت خارجه سودان به بحران با امارات

وزارت خارجه سودان با صدور بیانیه‌ای درخصوص بحران با امارات اعلام کرد که سخنرانی نماینده خارطوم در نشست شورای امنیت سازمان ملل، موضع رسمی سودان در قبال بحران و درگیری با نماینده امارات را نشان می‌دهد.

به گزارش ارز پرس، در پی سخنرانی نماینده سودان در سازمان ملل در نشست شورای امنیت در ۱۳ ژوئن، سخنگوی رسمی وزارت خارجه سودان با صدور بیانیه‌ای خاطرنشان کرد سفیر سودان در ابوظبی با تکذیب اطلاعات منتشر شده در این خصوص، از امارات عذرخواهی نکرده است.

براساس گزارش روسیا الیوم، جلسه اخیر شورای امنیت درباره وضعیت سودان، شاهد جنجال و اتهام‌زنی‌ها میان نمایندگان سودان و امارات بود. نماینده سودان، امارات را به تحریک جنگ از طریق تزریق تسلیحات به گروه رقیب متهم کرد.

«الحارث ادریس» نماینده سودان در جلسه روز سه‌شنبه شورای امنیت گفت: تجاوزات مسلحانه شبه‌نظامیان یگان‌های واکنش سریع که از سوی امارات حمایت تسلیحاتی می‌شوند، به صورت عامدانه روستاها و شهرها را هدف قرار می‌دهد.

وی همچنین یک گردان وابسته به نیروهای «خلیفه حفتر» فرمانده ارتش «ملی» لیبی را به مشارکت در حمایت از نیروهای واکنش سریع در سودان متهم کرد.

نماینده سودان تاکید کرد که نیروهای مسلح این کشور به قواعد درگیری پایبند هستند و تاسیسات غیرنظامی را هدف قرار نمی‌دهند.

در واکنش به این سخنان «محمد ابوشهاب» نماینده امارات در جلسه شورای امنیت گفت: این اتهامات مضحک است. این اتهامات جنون‌آمیز از سوی نماینده سودان است که خودش نماینده نیروهای مسلح سودان، یکی از طرف‌های درگیر در جنگ است.

وی از پیامدهای فاجعه‌بار درگیری در سودان بر ملت این کشور ابراز نگرانی کرد و مدعی شد امارات از آغاز جنگ کمک‌های بشردوستانه‌ای را به مردم سودان ارائه کرده است.

ابوشهاب افزود: میلیون‌ها سودانی با خطر قحطی روبه‌رو هستند و عاقلانه نیست که نیروهای مسلح سودان به کارشکنی در رسیدن کمک‌های بشردوستانه به دست مردم ادامه بدهند. این مسأله نقض قوانین بشردوستانه بین‌المللی است.

سودان اخیرا از شورای امنیت خواست تحریم‌های ویژه دارفور شامل امارات و چاد هم باشد، به این دلیل که قطعنامه‌های شورای امنیت را نقض و از شبه‌نظامیان مسلح نیروهای واکنش سریع حمایت می‌کنند. پیش از این هم سفیر روسیه در سودان گفته بود نیروهای واکنش سریع مرتکب جنایت‌های شنیعی شده‌اند که هم‌پیمانان غربی آن را محکوم کرده‌اند.

از سوی دیگر مدیر عملیات و امدادرسانی در دفتر امور پناهندگان سازمان ملل نیز گفت: وضعیت سودان در آستانه یک آشوب کامل است. در سایه کمبود شدید کمک‌ها، سودان با قحطی هولناکی مواجه می‌شود. حملات علیه مناطق مسکونی همچنان ادامه دارد.

پیش از این صندوق حمایت از کودکان ملل متحد (یونیسف) هشدار داد، آینده بیش از ۲۴ میلیون کودک سودانی به دلیل فاجعه انسانی که از آوریل ۲۰۲۳ در این کشور رخ داده است، در خطر است.

انتهای پیام

منبع : ایسنا

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.