حق‌آبه پایدار دریاچه ارومیه از تصفیه‌خانه‌ تبریز و ارومیه

به گزارش خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری ارز پرس، علی سلاجقه، رئیس سازمان حفاظت محیط‌ زیست در نشست خبری مشترک با سخنگوی هیئت دولت اظهار داشت: سیاست اصلی ما در زمینه پسماند تفکیک از مبدا است که نیاز به فرهنگ سازی دارد؛ در این زمینه بیش از ٢ هزار خانه محیط زیست که محل مناسبی برای ارتقا فرهنگ در این زمینه است، افتتاح شده و کارها در حال انجام است.

وی افزود: طرح مدیریت مردمی پسماند در روستاهای شمال کشور آغاز شده و در حال تسری و گسترش در تمام نقاط کشور است.

معاون رئیس جمهور تصریح کرد: سراوان یکی از معضلات ما در زمینه پسماند بود که 90 درصد ساماندهی آن انجام شده و به زودی پایان می یابد؛ مسأله بعدی پسماندهای منطقه آرادکوه است که برنامه جابجایی مجتمع آرادکوه در دستور کار است و با شهرداری تهران در این زمینه مذاکره کردیم که به زودی ساماندهی خواهد شد.

وی ادامه داد: یکی از تاکیدات رئیس جمهور شهید، مدیریت پسماند در کشور بود و تاسیس سازمانی ملی در این راستا بود که جلسات متعددی در این زمینه برگزار شده است و مرکز آن در وزارت کشور ایجاد شده است.

سلاجقه در پاسخ به سوالی در خصوص سرنوشت پتروشیمی میانکاله گفت: دیگر پروژه ای با عنوان پتروشیمی میانکاله وجود ندارد و الان هیچ ساخت و سازی در منطقه انجام نمی شود.

وی افزود: پس از بستن پرونده پتروشیمی میانکاله، چند روز پس از آن، بتن‌ریزی در منطقه گزارش شد که بلافاصله ورود کردیم و جلوی کار برای همیشه گرفته شد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه "زباله سوزها یکی از مشکلات آلودگی هوا هستند و به ویژه در حاشیه و جنوب غرب تهران آلودگی هوا را به شدت افزایش می دهند"، گفت: سازمان حفاظت محیط‌زیست پایش های شبانه دارد و برای مراکزی که تمکین نمی کردند پرونده قضایی تشکیل شد، خوشبختانه قوه قضائیه و شهرداری تهران در این زمینه همکاری خوبی دارند.

وی ادامه داد: در دولت سیزدهم پروژه های سخت افزاری دریاچه ارومیه به پایان رسید و پروژه های نرم افزاری با همکاری وزارت نیرو و جهاد کشاورزی آغاز شد. 

سلاجقه اذعان داشت: یکی از مشکلات در روند آبرسانی به دریاچه ارومیه ، گرفتن آب در مسیر است؛ البته اینها کشاورزان بومی منطقه نیستند بلکه خوش نشینانی هستند که در آنجا زندگی می کنند که با همکاری وزارت جهاد در حال ساماندهی آنها هستیم. 

وی افزود: بحث تأمین حق‌آبه پایدار از تصفیه‌خانه تبریز و ارومیه که به میزان سالانه 300 میلیون مترمکعب یک اقدام مهم و اثرگذار بود که برای احیای دریاچه ارومیه انجام شد.

معاون رئیس جمهور حجم فعلی آب در دریاچه ارومیه را 2 میلیارد و 800 میلیون مترمکعب اعلام کرد و گفت: با اقدامات راهبردی که انجام گرفته، دیگر شاهد حذف دریاچه ارومیه از روی نقشه کشور نخواهیم بود و ریل‌گذاری موثری در راستای احیای این دریاچه در سه‌سال فعالیت دولت سیزدهم انجام شده است.

وی ادامه داد: در 3 سال فعالیت دولت مردمی، 4 جلسه شورای عالی محیط زیست برگزار شد که بی سابقه بود و در این دوره، 800 هزار هکتار به اراضی مناطق چهارگانه محیط زیست اضافه کردیم.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.