نظر نامزدهای ریاست جمهوری درباره مسائل زنان چیست؟

به گزارشخبرنگار فرهنگی پایگاه خبری ارز پرس، نشست زنان، پیشرفت و تحول در دولت آینده با حضور مشاوران امور بانوان نامزدهای دوره چهاردهم انتخاباتریاست جمهوریپیرامون سیاست‌ها و برنامه‌های حوزه زن و خانواده دولت چهاردهم با حضور نمایندگان پنج نامزد انتخاباتی در مجتمع فرهنگی سرچشمه برگزار شد.

شیما علی‌آبادی نماینده محمد باقر قالیباف؛ نیره قوی، نمایندهحجت الاسلاممصطفی پورمحمدی؛ فرشته روح‌افزا، نماینده سعید جلیلی؛ صنم یکه زارع، نماینده علیرضاذاکانی‌ و ریحانه اخلاقی، نماینده سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در این نشست سخنرانی کردند.

رفع موانع ساختاری پیشرفت زنان در برنامه آقای قالیباف

شیما علی‌آبادی مشاور امور بانوان ستاد انتخاباتی محمدباقر قالیباف گفت: در میان همه موضوعات مختلف سیاسی اقتصادی وبین‌المللیکه در بین کاندیداها مطرح می‌شود، توجه به زنان به عنوان شاخص ارزیابی عملکرد کاندیداها نشان از اهمیت آن دارد.

علی آبادی در ارتباط با موانع ساختاری رشد و پیشرفت زنان گفت: بسیاری از مواردی که اکنون با آنهامواجههستیم و می‌پرسیم که چرا ساختار اجازه حرکت زنان را به شکلعمودیدر دل خود نمی‌دهد قبلاً آگاهی اجتماعی به این میزان نبود و موانع ساختاری را به این میزان نمی‌شناختند. بنابراین فعالیت آنها در سپهری که به علت غفلت تاریخی سال‌ها مردانه چیده شده بود در هنگام نظام سازی دیدهنشدهبود. اما در دل ساختارهای موجود هم توانستیم حجم قابل توجهی از زنان را در عرصه‌های مختلف پرورش دهیم. ظرفیت عظیمی تولید شده استامااین ظرفیت توسط جامعه زنان و عموم جامعهرویتو لمس نمی‌شود.

وی ادامه داد: زنان ما وارد عرصه سیاست می‌شوند و نقش آفرینی می‌کننداماهیچکس متوجهکنشزنان در میان فعالیت‌های مردانه نمی‌شود. اینفرایندمانند آبی است که پشت سد جمع شده است و این سد در آستانه شکسته شدن است و ما برای به چشمآمدنظرفیت‌های زنان باید برنامه‌ریزی داشته باشیم.

علی آبادی در ارتباط با برنامه آقای قالیباف برای رفع موانع ساختاری پیشرفت زنان تاکید کرد: ما به موانع و مشکلاتی که در دل ساختارها بوده است، توجه نکردیم اما در برنامه‌های اجرایی آقای قالیباف این موانع برطرف می‌شود.

علی‌آبادی ادامه داد: در برنامه هفتم توسعه، موضوع مرئی‌سازی زنان را نداریمامادر همه بخش‌ها تلاش شده است تا برای فعالیت زنان زیرساخت‌های لازم را ایجاد کنیم. از زنان روستایی تا زنان کارآفرین و مدنظر است. برخی از برنامه‌ها برای استفاده از ظرفیت زنان در برنامه هفتم توسعه برای اولین بار است که مطرح می‌شود که در 6 برنامه قبلی مطرحنشدهبود. مانند زیرساخت‌های شتابدهی که با موضوع حمایت از زن و خانواده و مادران برای کنش اجتماعی مناسب زنان در این برنامه پیش بینی شده است. ما درمواردی نیازمند بازسازی ساختارها هستیم و همچنان در برنامههفتمسعی کردیم، جای پای این حرکت را لحاظ کنیم.

وی همچنین مطرح کرد: آقای قالیباف استفاده از ظرفیت زنان برای تصدی بخش‌های مختلف مدیریتی رامد نظرخود دارد. عملکرد ایشان درانتصاب‌هابرای زنان در مدیریت‌های میانی هم نشان دهنده این بود که نگاه بسته‌ای ندارد و اگر زنی شایستگیمدیریتداشت مورد توجه او قرار می‌گرفت.

علی‌آبادی افزود: زمانی که آقای قالیباف در شهرداری تهران حضور داشتند و هنوز ساحت گفتمانی و ادبیات آکادمیک برای حضور زنان به شکل امروزی شکل نگرفته بود، ایشان شهر دوستدار خانواده و شهر دوستدار زن را در ادبیات مدیریتی خود به کار می‌بردند.

علی‌آبادیدر رابطه باحضور بانوان در حکمرانی که توسط رهبر انقلاب هم مطرح شده است، به برنامه‌های قالیباف پرداخت و گفت: ساختار فعلی یک ساختار ستادی است، هر چقدر این شبکه قدرتمندتر باشد، بازوهای اجرایی نیز قوی خواهند بود و این‌ها به شنیده شدن صدای زنان و سیاست گذاری حوزه زنان و خانواده کمک می‌کند. در این رابطه، مدل‌های مختلفی مطرح است و برخی عنوان می‌کنند که برایزنانباید وزارتخانه ایجاد کنیم. بسیاری از کارشناسان با این ساختار مخالفت کردند. برخی به تاسیس سازمان برای قدرت بخشی به ساختار سیاسی اعتقاد داشتندامابرای چابک سازی سازمان‌ها این ممکن نبود اماارتقاءساختار حکمرانی زنان توسط آقای قالیباف مطرح شد. به این ترتیب جایگاه مشاورین امور بانوان دستگاه‌ها را ارتقا دادیم.

وی افزود: هم اکنون در برخی ازدستگاه‌هاحوزه زنان اختیارات کافی ندارند و گاهی حق امضا ندارند و تلاش شد تا با ارتقا این ساختار حکمرانی، جایگاه زنان را ارتقا دهیم.

وی درپاسخ پرسشی در رابطه با حجاب، گفت: موضوع حجاب که این روزها بسیار محل پرسش کاندیدا قرار می‌گیرد یک دغدغه است که جامعه دارد و برخی معتقدند که فضا بسته شود و یا برخی دیگر نگران این هستند که فضا باز شود و مشکلاتی برای فرزندان آنها به وجود بیاید. باید حواسمان باشد که مردم تکثر دارند و در سیاست گذاری مصرف سیاسی ازلفظمردم برای سبد رای مناسب نیست. باید در نظر داشته باشیم که با جامعه ایرانیمواجههستیم که ویژگی‌های تاریخی و فرهنگی دارد و این تاریخچه برای زیست عفیفانه به ما کمک می‌کند.

علی‌آبادی به پژوهشی که نسبت به بانوان با پوشش‌های متفاوت انجام شده بود، اشاره کرد و گفت: قاطبه زنان حیا را تعریف می‌کردند و باید توجه کنیم که جامعه ایرانی و زنان ایرانی حتی آن زنانی که به حجاب قانونی اعتقاد ندارند تعریفی از حیا دارند. معنای حداکثری اشتراکی در بین زنان ایرانی می‌تواند مورد توجه سیاستگذاران در حکمرانی فرهنگی باشد.

توجه ویژه آقای جلیلی به زنان روستایی، خانه‌دار و سرپرست خانوار

در ادامه برنامه، خانم دکتر فرشته روح‌افزا، نماینده بانوان ستاد انتخاباتی سعید جلیلی، اهداف و برنامه‌های این نامزد انتخاباتی را تشریح کرد. وی در ابتدا به مجموعه مسئولیت‌های متعدد این نامزد انتخابات ریاست جمهوری به تفصیل پرداخت و گفت: آقای جلیلی ناجوانمردانه متهم است که کارنامه درخشانی ندارد اما او علاوه بر مسئولیت‌هایی که در عرصه سیاست داخلی و خارجی بر عهده داشته در مبارزه با فساد هم نقش بسزایی داشتند که به تفصیل جزئیات کارنامه او در دسترس و قابل مطالعه است.

نماینده بانوان ستاد جلیلی، در رابطه با حکمرانی خانواده، ادامه داد: آقای جلیلی 140 سفر به شهرها و استان‌های کشور انجام دادند و سال‌ها مشکلات کشور را رصد کرده است و با پیدا کردن نقاط ضعف و آسیب‌هایی که در حوزه زنان داریم نه به صورت کلی بلکه جزئی به هر بخش پرداخته‌اند. به عنوان مثال ایشان برای زنان روستایی طرح جدایی دارند. در گذشته 70 درصد جمعیت ایران جامعه روستایی بود و امروز این جامعه به میزان 30 درصد تقلیل یافته است. برنامه آقای جلیلی این است که جامعه روستایی بتواند جایگاه خود را نگه دارد و برای زن روستایی برنامه دقیقی دارد. حتی جامعه روستایی شمال و جنوب ایران با یکدیگر متفاوت هستند و هر کدام برنامه عمل مخصوص خودشان به صورت بومی را نیاز دارند.

وی افزود: ایشان معتقدند خانمی که ازدواج کرده و می‌خواهد درس بخواند باید در آرامش کامل باشد و بتواند هر دو سنگر را با یکدیگر حفظ کنند. این برنامه غیر از مواردی است که در قانون جوانی جمعیت آمده است. اما باید توجه داشت آثار و شیوه زندگی زنان در شهرهای مختلف و روستاها با کلان شهرها و تهران متفاوت است.

روح‌افزا گفت: آقای جلیلی برای تمام خانم‌های جامعه در سطوح مختلف از جمله زنان سرپرست خانوار که خودشان به چندین بخش تقسیم می‌شوند برنامه دارد مثلاً یک زن، سرپرست خانوار است اما همسر دارد و یا همسرش در زندان است و یا درگیر اعتیاد است، یا در مقطعی همسر او دچار مشکل مالی شده و یا در حال تحصیل است. برای همه مسائل و مشکلات بانوان برنامه‌ریزی صورت گرفته است.

نماینده بانوان ستاد انتخاباتی سعید جلیلی، بیان کرد: برای برطرف کردن بحران طلاق در کشور برنامه‌هایی طراحی شده است. تحلیل‌های جامعی که ایشان در دولت در سایه انجام داده است. صرف داشتن آمار هیچ وقت کافی نبوده چرا که آمارها نیازمند تحلیل هستند. برای طرح تشکیل خانواده آسان و افزایش اشتغال برای آقایان برنامه‌های دقیقی وجود دارد. آقای جلیلی معتقد نیستند که پیشرفت ما متکی بر اسناد بین‌المللی خارجی باشد. برای پیشرفت مقوله خودباوری و خود تحقیری وجود دارد، آقای جلیلی به پتانسیل داخلی کشور در حوزه‌های مختلف اعتقاد دارند.

نماینده بانوان ستاد انتخاباتی سعید جلیلی، در مورد زنان خانه‌دار در دولت آقای جلیلی، بیان کرد: بسیاری از زنان در خانه فعالیت‌های مختلفی نظیر قالیبافی، نویسندگی و یا کارهای دورکاری را انجام می‌دهند حتی خبرنگارانی هستند که به صورت دورکاری مصاحبه می‌گیرند و اصلاً دفتر کار ندارند. همینطور خانم‌هایی هستند کهدرفضای مجازی تحصیل می‌کنند حتی در خارج از کشور، نمی‌توان به طور مطلق آمار 22 میلیونی زنان خانه‌دار را درست دانست و باید این خانم‌ها را دسته‌بندی کرد.

روح‌افزا افزود: شاهد هستیم که زنان روستایی علاوه بر آنکه بچه خود را بزرگ می‌کنند دامداری و کشاورزی نیز انجام می‌دهند و زنانی بسیار توانمند هستند. نمی‌توانیم این زنان را به عنوان زنان خانه‌دار به حساب بیاوریم. باید در این رابطه برنامه کارشناسی دقیقی انجام شود که چه کسانی در این آمار باقی می‌ماند که فقط مشغول به مادری هستند و باید بگوییم که آیا مادری شغل نیست؟ از دیدگاه رهبر انقلابحتی اگر زنی فرزند نداشته باشد،همسرداریموضوع مهمی است. خانه داری خودش شغل است. باید برای رشد و تعالی آنها و تحکیم خانواده برنامه ریخته شود و در برنامه‌های آقای جلیلی این‌ها جایگاه دارند. ما باید برای زنان سالمند هم برنامه داشته باشیم.

وی در رابطه با برنامه آقای جلیلی در رابطه با بازگشت به کمیسیون مقام زن سازمان ملل و اینکه آیا ضرورتی به این موضوع می‌بیند یا خیر؟ گفت: یک دوره از این کمیسیون حذف شده بودیم و دور بعد خانم خزعلی به این کمیسیون رفتند و لازم است که در جوامع بین‌المللی حضور داشته باشیم. نظر آقای جلیلی این است که وقتی می‌گوید یک جهان فرصت یعنی گفتمان حوزه انقلابی که نیمی از آن به حوزه زنان مربوط است را جهانی کنیم. هم اکنون رگه‌های این آثار را در دانشگاه‌های بین‌المللی شاهد هستیم.

روح‌افزا در پایان گفت: در دولت آقای جلیلی زنان در حکمرانی نقش دارند.

زنان و خانواده , زنان , انتخابات در جمهوری اسلامی ایران ,

برنامه آقای پورمحمدی در حوزه زنان ذیل قانون تعریف می‌شود

نیره قوی مشاور امور بانوان ستاد انتخاباتی مصطفی پورمحمدی ضمن قدردانی از خدمات شهید رئیسی و همکارانش گفت: این نظام در حوزه‌های مختلف کارآمد و سربلند بوده است. ما یک نظام کلان داریم که در هر حوزه‌ای مانند اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اجتماعی اصول و مبانی خاصی دارد و نمی‌توانیم در هیچ حوزه‌ای بدون توجه به نظام توحیدی و مبانی اصلی اقدامی داشته باشیم. یکی از خورده نظام‌ها موضوع زنان است که باید در مبانی از نظام کلان تبعیت کند. اما ما می‌توانیم با حفظ مبانی و ارزش‌ها از تجربه‌های جهانی بهره بگیریم.

وی با تاکید بر اینکه هر کس رئیس جمهور شود باید ذیل قوانین حرکت کند گفت: قوانین مصوب ممکن است اصلاح، ترمیم و تکمیل نیاز داشته باشند. ما ظرفیت‌های کلانی مانند سیاست‌های ابلاغی رهبری ذیل قانون اساسی داریم که فرد باید به عنوان یک سند بالا دستی در نظر داشته باشد. آنچه برای بانوان ما مطلوب است این است که بتوانند هم اولویت خانه را حفظ کنند و هم اگر خواستند، کنشگری اجتماعی داشته باشند. از این رو از رئیس جمهور انتظار می‌رود که تناسب را برقرار کند.

وی در ارتباط با برنامه‌های مصطفی پورمحمدی گفت: به طور کلی اولویت‌های دولت آینده باید در حوزه زنان ذیل قانون باشد و این برای سایر کاندیداها نیز هست. قانون البته تنها ظرفیت برای حوزه زنان نیست. اگر قانونی در این حوزه نداشته باشیم یا موانعی پیش روی آن باشد می‌توانیم با استفاده از فقه پویا برای آن قانون ایجاد کنیم. این ظرفیت وجود دارد ما در اجرای سیاست‌های کلی نظام که توسط رهبری ابلاغ می‌شود بن‌بست نداریم.

نیره قوی مشاور امور بانوان مصطفی پورمحمدی در این جلسه گفت: موضوع زنان در سه بعد فردی، اجتماعی و خانوادگی مطرح می‌شود. در اسلام بین زن و مرد فرقی نیست. ما مانعی نداریم در بعد خانواده و اجتماع نقاط مشترکی وجود دارد. اولویت نظام اهمیت زیادی دارد و یکی از مهمترین اولویت‌ها بحث جوانی جمعیت است. اگر ایران تا دو دهه دیگر نتواند خودش را از جهت جوانی و رشد جمعیت به حد مناسبی برساند ما با مشکلات زیادی مواجه خواهیم شد. این اولویت تبدیل به قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت شده است از این رو مهم‌ترین برنامه‌ای که در عرصه زنان و خانواده و جوانان داریم مطالبه اجرای این قانون است.

وی افزود: چندین ارگان دولتی و غیردولتی باید جمع شوند و تصمیم بگیرند که رئیس جمهور در صدر آنان است تا بتوانند در حوزه جمعیت ایران را نجات دهند. حمایت از جوانان، دانشجویان و زنان خانه‌دار مطرح است. دانشجویی که فرزند دارد باید 4 سال و نیم بدون احتساب سنوات به او فرصت بدهند، باید بتواند از امکانات مجازی استفاده کند، همچنین در صورت شاغل بودن باید تا دو سال مرخصی داشته باشد و یک سال و نیم به سنوات او به لحاظ بازنشستگی اضافه شود. این قوانین باید اجرا شود بحث حمایت‌های اقتصادی خوب است ولی کافی نیست.

وی در ارتباط با سیاست‌های کلی پورمحمدی در خصوص آسیب‌های اجتماعی گفت: سیاست‌های کلی در برنامه هفتم توسعه و بند 79 و 80 آن در خصوص زنان خانواده باید اجرا شود. اما افراد در روش‌های اجرا می‌توانند ابتکار به خرج دهند. مجلس باید طرح‌های تکمیلی ارائه داده و دولت هم در قالب لایحه برنامه‌هایی برای اجرای آن ارائه کند.

قوی همچنین بیان داشت: تاکید بر برنامه هفتم توسعه و سیاست‌های جمعیت است. برای این موضوع باید زمینه ازدواج فراهم شود. قانون تسهیل ازدواج از سال 86 در مجلس به تصویب رسیده است. اگر این قانون از همان سال اول اجرا می‌شد مشکلات کاهش جمعیت و افزایش طلاق و غیره را نداشتیم. بحث خوابگاه‌های دانشجویی، بیمه، خدمت سربازی پسران نیز مطرح است. از این رو قانون باید به صورت فرایندی و زنجیره‌ای رعایت شود.

وی در رابطه با نگاه آقای پورمحمدی در خصوص ساختارها و معاونت زنان رئیس جمهور گفت: باید امکانسنجیشود که جایگاه معاونت زنان باید چه تغییری بکند. معاونت امور زنان باید با گزارش‌هایی که از دستگاه‌ها می‌گیرد اقدامات را تسریع کند و قوانین موجود باید اجرایی شود. اما از نظر کیفی شرایط مطلوبی نداریم. در اکثر دستگاه‌ها در کشور، زنان در جایگاه مشاور هستند اما اگر مدیر کل شوند در دستگاه‌ها وزارتخانه‌ها مطلوب‌تر است. از نظر کیفی حضور زنان در دستگاه‌ها بیشتر به صورت شکلی است، تا محتوایی. در جلسات و تصمیم‌گیری‌ها اگر زنان حضور داشته باشند و بتوانند نظر دهند، مناسب‌تر است. اما جایگاه کمتری برای آنان در نظر گرفته می‌شود یا فقط می‌توانند در حوزه زنان نظر بدهند. در صورتی که باید با توجه به تخصصشان در تصمیمگیری‌ها ورود کنند.

مشاور امور بانوان مصطفی پورمحمدی کاندیدای ریاست جمهوری همچنین اظهار داشت: حضور زنان در جایگاه اساتید و هیئت علمی هم مناسب نیست. اما اگر بخواهیم خانم‌ها وزارت را بر عهده بگیرند بهکارگیریآنان در وزارتخانه‌هایی که فعالیت آن مطلوب بانوان است مناسب است. اما اگر بخواهیم وزارت زنان داشته باشیم دیدگاه آقای پورمحمدی این است که در این صورت دیگر هیچ وزارتخانه‌ای به موضوع زنان نخواهد پرداخت و این خود مانع رشد زنان خواهد شد. از نظر آقای پورمحمدی حضور زنان در وزارتخانه‌هایی مانند آموزش و پرورش وزارت علوم و یا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اگر قرار باشد بانوان و آقایان در کنار هم کار بکنند، اولویت با بانوان است. البته به شغل آنان نیز بستگی دارد و مبانی دینی و اصول را نیز باید در نظر بگیریم بالاخره نانآوریخانواده و مصلحت نظام نیز اهمیت دارد.

قوی در خصوص سیاست‌های مصطفی پورمحمدی در حوزه بینالمللدر خصوص زنان گفت: سیاست کلی در نظام اسلامی تعامل با عرصه بینالمللاست که باید در سطح منطقه، کشورهای اسلامی و بینالمللیبرای هر عرصه برنامه داشته باشیم. حضور در عرصه بینالمللیفرصت است. ما باید شعار صدور انقلاب اسلامی و الگوسازی را به عنوان هدف در تعاملات بین‌المللی در نظر بگیریم. در عرصه بینالمللمانند سازمان ملل سیاست کلی ما بهره‌گیری از همه فرصت‌ها برای منافع کشور است. از طرفی باید در عرصه‌های مختلف مانند نشست بینالمجالس، جنبش عدم تعهد و غیره حضور فعال داشته باشیم. در کمیسیون مقام زن نیز باید درخواست عضویت مجدد داشته باشیم. ما باید در نوشتن اسناد بین‌المللی دیدگاه‌های خود را وارد کنیم و از موانع عبور کنیم. برای فعال بودن در عرصه بینالمللدر حوزه زنان باید منتقل کردن دیدگاه‌های خودمان و تأثیرگذاری بر نظام بین‌الملل را در نظر بگیریم. به عنوان مثال ما در زمینه زیست عفیفانه خیلی حرف داریم که باید در نوشتن اسناد بین‌المللی فعالانه عمل کنیم.

وی در خصوص فعالیت زنان در عرصه اقتصادی در برنامه مصطفی پورمحمدی نیز گفت: اقتصاد خانواده در قانون اساسی مطرح است. در حال حاضر برنامه‌هایی داریم که امکان اجرایی شدن دارد. در خصوص زنان بد سرپرست و یا سرپرست خانوار اسناد و قوانینی وجود دارد که باید اجرا شود. اقشار مختلفی داریم که خانه‌دار شاغل یا سرپرست خانوار هستند. ظرفیت‌های اقتصادی دولت برای حمایت از اقتصاد خانواده باید در حوزه علمی، فرهنگی و اقتصادی ببه کار گرفته شود. دولت باید برای ایجاد تعادل قوانین برای زنان فعال که بیرون از خانه هستند و برای انجام وظایف خانواده تلاش کند. دولت باید خود را موظف کند تا خانم‌ها مجبور نباشند بین شغل و خانواده یکی را انتخاب کنند.

مشاور امور بانوان مصطفی پورمحمدی در پایان خاطرنشان کرد: در مورد لایحه حجاب قرار نیست که آن را پس بگیریم و رها کنیم. لایحه حجاب را برای اصلاح و تکمیل پس می‌گیریم. با توجه به اینکه این لایحه بین نهادهای مختلف رفت و برگشت زیادی دارد معلوم است که اشکالاتی هم دارد. اگر این لایحه قابلیت اجرا داشته باشد باید اصلاحاتی برای قابل اجرا شدن آن انجام گیرد. پس اگر بحث پس گرفتن لایحه مطرح است برای آن است که به کمک بانوان و مشاوران آن را تکمیل و اجرایی سازی کنند.

آقای زاکانی معتقد است ما با طیف‌های مخالف حضور اجتماعی و کنشگری زنان مرزبندی داریم

 

در ادامه صنم یکه‌زارع، مشاور امور بانوان علیرضا زاکانی، درباره رویکرد این کاندید ریاست‌جمهوری گفت: در خصوص زن و خانواده مسلماً بر الگوی سوم تاکید شده است. مرزبندی گفتمانی ما با فمینیسم مشخص است. امام خمینی پرچمدار الگوی سوم است اما همان زمان نیز برخی می‌گفتند که زن باید در خانه بنشیند. اما امام خانم دباغ را در جایگاهی مانند فرماندهی سپاه همدان قرار دادند. مرضیه دباغ یک استثنا نبود. بلکه انقلاب ما زنان فعال زیادی در عرصه انقلاب دارد. الگوی سوم باید مرزبندی خودش را علاوه بر فمنیسم با طیف نزدیک به خود و کسانی که قائل به حضور اجتماعی زنان نیستند نیز مشخص کند. چراکه وقتی مسئله توانمندسازی زنان مطرح می‌شود، افرادی هستند که معتقدند اگر زنان توانمند شوند پایه‌های خانواده به لرزه در می‌آید. یا حتی وقتی صحبت از حقوق زنان می‌شود برخی می‌گویند نباید بگوییم زن، بلکه باید بگوییم مادر. اما رویکرد علیرضا زاکانی این است که ما با طیف‌های مخالف حضور اجتماعی و کنشگری زنان نیز مرزبندی داریم. ما فمینیسم نیستیم، اما با کسانی که تا صحبت از عقلانیت زن، کنشگری زن مطرح می‌شود و می‌خواهیم عمیق‌تر و تخصصی‌تر به مسائل بپردازیم سریع برچسب فمینیسم می‌زنند، مرزبندی داریم.

یکه‌زارع با اشاره به اینکه دولت زاکانی دولت اجرای قانون است گفت: برنامه در خصوص زنان و خانواده دقیق نوشته شده است و برنامه هفتم نیز به این موضوع پرداخته است.

وی افزود: ارتقاء ساختارها در حوزه زنان به عنوان اولویت اول مطرح است. باید شایسته گزینی شود از میان دو نفر اگر زن شایسته باشد باید زن را انتخاب کنند. یک کار مهم این است که فارغ از نگاه ارفاقی به زنان بحث شایستگی را مطرح کنیم و کسی به خاطر زن بودن رد نشود. زنان به صرف زن بودن حذف نشوند و نادیده گرفته نشود.

مشاور امور بانوان علیرضا زاکانی در ادامه بیان داشت: اولویت دوم موضوع جمعیت است. وضعیت ما بحرانی است. این 10 سال پیش رو باید نگاه ویژه‌ای داشته باشیم و دولت باید پای کار این قانون باشد. حتی باید برای نواقص قانون جوانی جمعیت لایحه ترمیمی بدهیم.

وی همچنین اظهار داشت: اولویت سوم اقتصاد خانواده محور است. در برنامه هفتم موضوع زنان خلاق و نوآور مطرح شده است. ما باید از ظرفیت مشاغل خلاق و نوآور استفاده کنیم و این ظرفیت را در اختیار زنان قرار دهیم که باید از ظرفیت بسترهای جدید کسب و کار استفاده شود. در مسئله زنان سرپرست خانوار هم پنجره واحد خدمات باید تشکیل شود تا از موازی کاری جلوگیری شود و بانک اطلاعات سازمان‌های حامی ایجاد شود تا کسب و کارهای خانگی گسترش یابد.

یکه زارع در ارتباط با موضوع کرامت زنان گفت: باید بپذیریم تعداد زیادی زن توانمند داریم که عرصه برای رشد آنها بسته است و برای حفظ کرامت آنها باید این ساختارهای تنگ را مرتفع کنیم. همچنین یکی از کارهای مهمی که در راستای کرامت زنان باید انجام شود، حفظ کرامت زن در خانه و جامعه است که در لایحه امنیت دیده شده ولی این لایحه در مجلس قبلی به سرانجام نرسید. این مسئله همواره دغدغه مقام معظم رهبری بوده که باید قوانین سختی در حوزه خانواده تنظیم شود تا مرد جرات نکند به زن ظلم کند اما در حال حاضر این مطالبه روی زمین مانده است.

وی در ادامه با بیان کارنامه قابل دفاع آقای زاکانی در مقابله با آسیب‌های اجتماعی درباره مراکز یاورشهر توضیحاتی داد. همچنین در ارتباط با توانمندسازی زنان سرپرست خانوار به تشریح فعالیت مراکز کوثر در دوره آقای قالیباف و زاکانی پرداخت.

 

در حال تکمیل...

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.