ایران محکوم به خشکی و غیرقابل سکونت شدن نیست

به گزارش پایگاه خبری ارز پرس عباسعلی نوبخت، رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در مراسم بزرگداشت روز مقابله با بیابان‌زایی و خشکسالی اظهار داشت: در حال حاضر چالش‌های مهم منابع طبیعی در جهان، نوسانات اقلیمی و تغییرات جوی، کمبود آب شیرین و پدیده بیابان‌زایی است.

وی افزود: پدیده بیابان‌زایی در قالب خشک شدن پوشش گیاهی و سفره‌های آب زیرزمینی، منجر به فقر و مهاجرت اکولوژیکی شده و پدیده‌های از قبیل سیل و فرسایش خاک را به دنبال خواهد داشت.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: ایران بیابان زدایی را از سال 1338 آغاز کرده است و پس از انقلاب روی بیابان زدایی حدود 1.4 میلیون هکتار کار شده و 280 هزار هکتار از اراضی نیز مالچ پاشی شده است.

وی با تاکید بر اینکه بر خلاف گفته‌ها، ایران محکوم به خشکی و غیر قابل سکونت شدن نیست، گفت: با دانش امروز و بهره‌گیری از هوش مصنوعی مشخص شده است که فقط در 4 استان حاشیه خلیج فارس و دریای عمان در کشور، در صورت توسعه جنگل کاری امکان افزایش 20 درصدی رطوبت و کاهش میانگین دمای 3 درجه سانتیگراد وجود دارد.

رئیس سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با بیان اینکه در حال حاضر 160 میلیارد متر مکعب به آبخوان‌های کشور بدهکاریم، افزود: اقدامات خوبی در زمینه آبخیزداری و آبخوان داری در کشور انجام شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: امروز با انجام اقدامات آبخوان داری در بالادست 10 هزار رشته قنات، افزایش آب قنوات، مهاجرت معکوس و توسعه کشاورزی در حوزه این قنوات محقق شده است که در صورت ادامه این فعالیت‌ها می‌توان این دستاورد را به 30 هزار رشته قنات دیگر نیز توسعه داد.

نوبخت در پایان عنوان کرد: از 165 میلیون هکتار اراضی وسعت کشور، 125 میلیون هکتار در قلمرو فرسایش خاک قرار دارد که 120 میلیون هکتار آن در حوزه آبخیزداری و 14 میلیون هکتار آن در حوزه آبخوان داری قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.