پرداخت 848 میلیارد تومان دستمزد به زندانیان شاغل در سال 1402

به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری ارز پرس، نشست خبری ناصر جعفرقلی؛ مدیرعامل بنیاد تعاون زندانیان امروز دوشنبه 4 تیرماه برگزار شد. جعفرقلی در آغاز این نشست با تبریک هفته قوه قضاییه و عید غدیر اظهار کرد: حضور در این اعیاد و ایام باید یادآوری این باشد که چطور در مسیر صاحب غدیر گام برداریم و در مسیر شهدای 7 تیر باشیم تا بتوانیم اهداف عالیه آن بزرگواران که به خصوص از سوی شهید بهشتی تعریف شده قرار بگیریم و به جامعه ایده‌آل برسیم و نرخ زندانیان کاهشی باشد.

اشتغال مهم‌ترین کار در بحث تربیت و اصلاح زندانی است

وی تأکید کرد: اشتغال مهم‌ترین کار در بحث تربیت و اصلاح زندانی است، در جامعه هم اگر به اشتغال صد در صد برسیم خیلی از مشکلات و معضلات کم خواهد شد.

جعفرقلی ادامه داد: از اهداف اساسی بنیاد تعاون زندانیان، ایجاد اشتغال پایدار برای زندانیان واجد شرایط اشتغال پایدار ایجاد تا بعد از آزادی به کار بپردازند و تکرار جرم کم شود و معاش خانواده زندانیان اداره شود. دومین هدف این است که زندانی حقوق و دستمزد مناسب دریافت کند و در نهایت اینکه بنیاد تعاون سود مناسب ببرد تا صرف توسعه اشتغال زندانیان شود.

17 هزار زندانی در کارخانه‌ها مشغول به کار هستند

مدیرعامل تعاون زندانیان افزود: زندانیان قابل توجهی یا با حضور در کارگاه‌های فعال در زندان‌ها و یا به صورت اشتغال نشسته در بندها، اشتغال دارند و هم‌اکنون تعداد قابل توجهی از زندانیان یعنی در حدود 17 هزار نفر که باید حکم محکومیت خود را بگذرانند به دلیل دارا بودن شرایط لازم در کارخانه‌های سراسر کشور مشغول به کار هستند.

کارآفرینان تسهیلات اشتغال زندانیان دریافت می‌کنند

وی در ادامه گفت: کارآفرینانی که قصد استفاده از نیروی کار زندانی دارند می‌توانند بر اساس تبصره 18 تا کارآفرینان از تسهیلات بانکی ارزان استفاده کنند تا زمینه اشتغال بیشتر زندانیان فراهم شود. البته یکسری موانع قانونی مانند سپردن وثیقه بیش از توانایی کارآفرین وجود دارد که اخذ سیاست‌های جدید به دنبال رفع آن هستیم.

کمیته استانداردسازی مشاغل تشکیل شده است

جعفرقلی ادامه داد: یکی از اقدامات بنیاد تشکیل شورای برنامه‌ریزی و کمیته‌های تخصصی است که یکی از آنها استانداردسازی مشاغل است تا با آینده‌پژوهشی، مشاغل را برای زندانیان تعیین کند.
وی در ادامه با بیان اینکه در چند سال اخیر ما شاهد افزایش درآمدها و افزایش حقوق زندانیان هستیم، افزود: بودجه بنیاد تعاون زندانیان از طریق کار زندانیان و فعالیت‌های فروشگاه‌ها تأمین‌ می‌شود و بنیاد بودجه دولتی ندارد.

بیمه کردن زندانی شاغل به خاطر قانون ممکن نیست

جعفرقلی در ادامه در پاسخ به خبرنگار ارز پرس درباره امکان بیمه کردن زندانیان شاغل گفت: تمام زندانیان از سوی بنیاد تعاون، بیمه سلامت هستند اما به دلیل اینکه محکومین از خدمات اجتماعی محروم هستند، بیمه عمر و بازنشستگی ندارند. البته عقلایی است که وقتی زندانی آزاد شد باید خدمات اجتماعی بگیرد تا دوباره به سمت جرم نرود بنابراین در قانون سازمان زندان‌ها تشکیل اداره نظارت بعد از خروج، پیش‌بینی شده است. البته حاضر هستیم تا با آن اداره هماهنگی داشته باشیم تا برای زندانیان اتفاقات خوبی رقم بخورد.

80 درصد زندانیان محکومان سرقت و مواد مخدر هستند

مدیرعامل بنیاد تعاون زندانیان در پاسخ به سؤال دیگری از خبرنگار ارز پرس درباره استقبال کدام قشر از محکوم از اشتغال گفت: حدود 80 درصد زندانیان محکومان جرایم سرقت و مواد مخدر هستند بنابراین طبیعی است که محکومان سرقت و مواد مخدر بیشترین شاغلان زندانی باشند. زندانیان امنیتی نمی‌توانند در اشتغال شرکت کنند مگر در اواخر دوران محکومیت خود در صورت تقاضا برایشان فراهم می‌شود. همچنین زندانیان اقتصادی که درصد خیلی کمی از زندانیان یعنی حدود 10 درصد جمعیت آن را شکل می‌دهند، درصد کمی از شاغلان زندانی را به خود اختصاص داده‌اند.

کمتر از 3 درصد زندانیان زن هستند

جعفرقلی همچنین گفت: کمتر از 3 درصد از زندانیان زنان هستند و اشتغال آنان خیلی مورد دغدغه نیست.

وی در ادامه در خصوص میزان دستمزد زندانیان شاغل در زندان و فاصله آن با میزان تورم، گفت: به دنبال این هستیم که حقوق این زندانیان با افراد خارج از زندان هم‌خوانی داشته باشد و حداقل پرداخت حقوق کارگر به زندانیان پرداخت شود. اکنون برای رسیدن به این هدف، اگر دولت 20 درصد افزایش حقوق را اعمال می‌کند ما 25 درصد افزایش می‌دهیم که به حداقل حقوق کارگر برسیم.

چرا دستمزد زندانیان کمتر از دستمزد خارج از زندان است؟

وی در ادامه با اشاره به میزان کار زندانیان تصریح کرد: زندانیانی که درون زندان و کارگاه کار می‌کنند، صد در صد وقت پیش‌بینی شده را کار نمی‌کنند. زندانیان روزانه 8 ساعت کار نمی‌کنند چرا که باید در دوره‌های آموزشی شرکت کنند و بعضاً سه تا چهار ساعت کار می‌کنند. زندانیان تمام طول ماه مشغول به کار نیستند چرا که چندین روز به دادگاه و مراجع قضایی می‌روند و یا ملاقاتی دارند.

جعفرقلی با بیان اینکه افزایش حقوق زندانیان در دستور کار ما قرار دارد، بیان کرد: تا پیش از سال 1400 پرداخت‌های ما به زندانیان قابل طرح نبود و فلسفه اشتغال زندانیان برای پر کردن اوقات فراغت آن‌ها بود.

رسید پرداخت دستمزد به زندانیان شاغل

وی افزود: سال 1400، 173 میلیارد تومان در خصوص کارکرد زندانیان پرداخت شده و در سال 1401، 522 میلیارد و در سال 1402، 848 میلیارد تومان پرداخت شده است. این روند افزایش پرداختی‌ها قابل توجه است اما هنوز  مورد رضایت ما نیست اما با لحاظ انتظارات کارآفرینان باید بستری را فراهم کنیم که شاهد افزایش میزان پرداختی به زندانیان باشیم.

وی درباره اینکه آیا در آینده شاهد افتتاح کارخانه‌هایی مثل کارخانه موتورسیکلت یا دوچرخه‌سازی که قبلاً انجام شد، خواهیم بود؟ گفت: ما صنعتی شدن را به عنوان سیاست پیگیری می‌کنیم. در استان قم شاهد ایجاد کارخانه موتورسیکلت در زندان بودیم. مشکل ما در حال حاضر این است که  برای  قطعاتی که وارد می‌شود مشکل داریم و به همین دلیل تولید کم شده است که به محض رفع شدن مشکل، تولید هم ادامه دارد.

صندوق توسعه سرمایه‌گذاری در زندان تشکیل می‌شود

جعفرقلی ادامه داد: صندوقی را به عنوان صندوق توسعه سرمایه‌گذاری در زندان پیش‌بینی کردیم که به کارآفرینانی که اعتبار کافی ندارند، اعتبار دهیم و اشتغال صنعتی را توسعه دهیم. با بانک‌ها هم صحبت کردیم که با معرفی صندوق به کارآفرینان وام دهیم و در حال پیگیری هستیم تا مصوبه‌ دولت را بگیریم‌ تا صندوق توسعه را با اعتبارات بودجه‌ای و منابع داخلی بنیاد با توسعه بیشتر در صنایع زیربنایی زندان سرمایه‌گذاری کنیم.

کاهش تولید پابند الکترونیک

وی درباره آخرین وضعیت تولید پابند الکترونیک از سوی بنیاد تعاون زندانیان گفت: این کار ادامه دارد اما تولید پابند را کم کردیم زیرا قوه قضاییه در حال حاضر نیاز ندارد و تعدادی هم در انبار داریم. بحث تعمیر و نگهداری پابند هم داریم و پابندهایی که ارائه می‌دهیم اگر نیاز به تعمیر داشت بعد از تعمیر برگردانده می‌شود.‌

مدیرعامل بنیاد تعاون زندانیان با اشاره به فعالیت فروشگاه‌های حامی در جوار زندان‌ها گفت: در این فروشگاه‌ها قیمت محصولاتی که عرضه می‌شود باید کمتر از فروشگاه‌های عادی یا حداقل مساوی با نرخ‌های سطح جامعه باشد و علت این است که اولاً اجناس چون به صورت عمده تهیه می‌شود باید با قیمت کمتر عرضه شود.

جعفرقلی با اشاره به بازرسی‌های مستمر نحوه فعالیت فروشگاه‌های حامی رصد می‌شود، افزود: این اقدامات در راستای حمایت از خانواده زندانیان انجام می‌شود و اگر در فروشگاه‌های حامی قیمت بالاتر باشد، تخلف محسوب می‌شود و برخورد انضباطی صورت می‌گیرد.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.