سال گذشته ۲هزار ۴۰۰ حلقه چاه غیر مجاز در تهران مسدود شد

به گزارش پایگاه خبری ارز پرس، راما حبیبی با بیان این مطلب اظهار کرد: طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی از جمله اتفاقات خوب در تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی محسوب می‌شود. شرکت آب منطقه‌ای تهران در حال حاضر دارای ۲۰ اکیپ گشت و بازرسی منابع آب زیرزمینی بوده که از طریق این اکیپ‌ها به همراه سایر نیروهای حوزه بازرسی نسبت به گشت زنی در حوزه عملکرد شرکت اقدام و با هرگونه بهره برداری غیرمجاز و یا حفر چاه غیرمجاز برخورد قانونی انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه تاکنون در خصوص انسداد چاه‌های غیرمجاز عملکرد مطلوبی داشته‌ایم؛ تصریح کرد: در سال گذشته در راستای طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب‌های زیر زمینی، حدود دو هزار و ۴۰۰ حلقه چاه غیر مجاز توسط امورهای منابع آب تهران، شهریار، شهرری، رباط کریم، فیروزکوه، دماوند، اسلامشهر، ورامین، پاکدشت و شمیرانات مسدود شد که با انسداد این تعداد چاه‌ها از تخلیه سالانه بیش از ۱۹ میلیون متر مکعب آب زیرزمینی در سال در محدوده عملکرد این امورها جلوگیری شد.
حبیبی همچنین افزود: ا ز ابتدای سال جاری تاکنون نیز ۳۲۳ حلقه چاه غیر مجاز مسدود شده که با این اقدام از خروج بالغ بر یک میلیون مترمکعب آب جلوگیری شده است.

سرپرست معاونت حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای تهران در خصوص نصب کنتورهای هوشمند بیان کرد: با توجه به وضعیت بحرانی دشت‌های استان و ضرورت تحویل حجمی آب زیرزمینی به بهره برداران مجاز نصب کنتور هوشمند اجتناب ناپذیر است به همین منظور در راستای اجرای اهداف تعادل بخشی و نظام مند کردن بهره برداری منابع آب زیرزمینی این شرکت در نظر دارد تا پایان سال جاری کلیه چاه‌های کشاورزی را مجهز به کنتور هوشمند کند تا از این طریق نظارت کامل بر تحویل حجمی آب داشته باشد.

وی ادامه داد: در این راستا به منظور مدیریت وکنترل میزان بهره برداری از چاه‌های دارای پروانه بهره برداری، تعداد ۸۹۳ دستگاه کنتور هوشمند نیز بر روی چاه‌های مجاز توسط امورهای منابع آب استان تهران در سال گذشته نصب و طی سه ماه اخیر نیز ۷۰ کنتور هوشمند به‌روی چاه‌های مذکور نصب شد.

حبیبی عنوان کرد: همچنین در سال ۱۴۰۲ عملیات تقلیل منصوبات چاه‌های مجاز نیز بر روی ۵۳ حلقه چاه صورت گرفته که موجب جلوگیری از تخلیه بالغ بر ۴ میلیون هزار مترمکعب آب در سفره‌های آب زیرزمینی استان تهران گردید. از دیگر اقدامات شرکت آب منطقه‌ای تهران در طرح احیا و تعادل‌بخشی نیز توقیف دستگاه‌های حفاری است که طی سال گذشته نیز با تلاش گروه گشت و بازرسی امورهای منابع آب و اخذ دستور قضائی، ۱۲۰ دستگاه حفاری غیرمجاز توقیف شد.

حبیبی در خصوص نقش مردم در جلوگیری از برداشت‌های بی رویه از منابع آب زیرزمینی گفت: یکی از مباحث مهم فرهنگ سازی آشنا کردن عموم مردم با ارزش و اهمیت منابع آب است. چنانچه مباحث علمی و فنی برای عامه مردم از کلیه طرق توضیح داده شود و فرایند تشکیل منابع آب شیرین که میلیون‌ها سال قبل شکل گرفته برای مردم تشریح و این نکته تاکید شود که در صورت از بین رفتن این منابع و مرگ سفره آب زیرزمینی تجدید این منابع امکان پذیر نخواهد بود، مردم با دقت و وسواس بیشتری به این منبع ارزشمند نگاه خواهند کرد و در حفظ آن کوشا خواهند بود و در این راستا یکی از برنامه‌های طرح احیا و تعادل بخشی مباحث آموزش، اطلاع رسانی، فرهنگ سازی، اجرای طرح دانش آموزی نجات آب (داناب) و غیره است.

وی در پایان با تاکید بر اینکه شرکت آب منطقه‌ای تهران برنامه‌های کوتاه مدت و بلندمدت را در راستای حفاظت از منابع آب زیرزمینی با توجه به روند افت سطح آب زیرزمینی به اجرا در می‌آورد، خاطر نشان کرد: از جمله برنامه‌های کوتاه مدت انسداد چاه‌های غیرمجاز، جلوگیری از حفر چاه‌های غیرمجاز، صرفه جویی در مصرف آب، نصب کنتور هوشمند، استفاده از روش‌های بهینه آبیاری مزارع توسط کشاورزان بوده که با جدیت در حال پیگیری و انجام است. در افق بلندمدت اجرای پروژه‌های تغذیه مصنوعی، پخش سیلاب و بارورسازی ابرها در دستور کار است که موجب تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی خواهد شد.

منبع : مهر

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.