بذرپاش: در قرارداد تجاری خط‌آهن رشت-آستار تاخیر داریم

به گزارش خبرنگار اقتصادی پایگاه خبری ارز پرس، حدود 14 ماه از امضا قرارداد طراحی و سات خط‌آهن رشت-آستارا بین جمهوری اسلامی ایران و روسیه می‌گذرد. سقف این قرارداد که با  حضور مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی و وزیر حمل‌ونقل روسیه امضا شد، 1.6 میلیارد یورو است.

یک روز قبل از امضای این قرارداد مذکور مهرداد بذرپاش با اعلام این‌که ساخت خط‌آهن رشت-آستارا پروژه اولویت‌دار ایران است، گفته بود: این پروژه تا 3 سال آینده تکمیل می‌شود.

وی افزود:ظرفیت‌های بالایی برای همکاری در حوزه حمل و نقل ترکیبی به ویژه برای حمل کالاها از دبی به سمت بندرعباس و سپس به سمت روسیه و کشورهای آسیانه میانه از مسیر ایران با حمل و نقل ریلی وجود دارد.

وی با اعلام این‌که ایران آماده همکاری و مساعدت با شرکت‌های کشتیرانی، لجستیک و فورواردری برای این امر مهم است، افزود:‌کریدور بین المللی شمال-جنوب می‌تواند در آینده سهم بالایی از حمل و نقل بین المللی میان روسیه و کشورهای CIS با هند، کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس و اروپا را به خود اختصاص دهد و در زمان حاضر در شاخه شرقی از طریق مرزهای سرخس و اینچه برون و در شاخه میانی از طریق بندر امیر آباد برقرار است.

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: در شاخه غربی دریای خزر نیز حلقه مفقوده رشت – آستارا در داخل ایران به طول 164 کیلومتر است که یکی از پروژه های اولویت دار ما بوده و فرایند احداث آن آغاز شده و در حال نهایی کردن آن تا 3 سال آتی هستیم.

بذرپاش یادآور شد: بندر چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران که در بخش شمالی دریای عمان واقع شده، در آینده نقش مهمی را در حمل و نقل و ترانزیت کالا از هند به افغانستان و کشورهای آسیای میانه و همچنین اروپا از طریق اتصال به شبکه ریلی ایران از طریق راه آهن چابهار- زاهدان ایفا خواهد کرد.

وعده امضای قرارداد تجاری طی روزهای آینده

بهمن سال گذشته وزیر راه و شهرسازیدر خصوص آخرین وضعیت پروژه خط‌آهن رشت-آستارا گفته بود: قرارداد تجاری و اجرایی خط‌آهن رشت آستارا همین روزها بین دو شرکت امضا می شود.

بذرپاش ادامه داد: همکاران بنده دیروز (15 بهمن 1402) جلسه خوبی با طرف روسی داشتند و طرف روسی فردا وارد ایران می شود.

وی با بیان این که این قرارداد در حال نهایی شدن است، یادآور شد: تامین مالی پروژه  از طریق وام روس‌ها تامین می شود. کارهای مربوط به قرارداد در زمانبندی مشخص شده پیش می‌رود و بر اساس آن پیش می‌رویم.

به گزارش ارز پرس، دیروز وزیر راه  و شهرسازی در نشست مشترک با رئیس کل بانک مرکزی در پاسخ به پرسش ارز پرس در خصوص آخرین وضعیت ساخت خط‌آهن رشت-آستارا و این‌که چه زمانی قرارداد تجاری امضا می‌شود، اظهار کرد: توافق بین ایران و روسیه برای ساخت خط آهن رشت-آستارا باید به توافق اجرایی تبدیل شود. توافق اجرایی نیز به قرارداد تجاری و اجرایی تبدیل شود. الان در این مرحله قرار داریم.

وی افزود: البته مقداری هم تاخیر داریم که بین دو کشور است. باید کلی مقررات داخل کشور را پاسخ به دستگاه‌های نظارتی و حقوقی داده شود. طرف مقابل هم ملاحظات خودش را دارد.

وی یادآور شد:‌ در بحث تملک زمین نیز به 52 کیلومتری تملک رسیده‌ایم. در قطعه رشت-کاسپین نیز تقریبا شبیه همین است. حدود 40 کیلومتری که افتتاح شد به لحاظ سرزمین و توپوگرافی منطقه کاملا به پروژه خط‌آهن رشت-آستارا شبیه است.

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: طرف روسی ‌به‌عنوان شریک کار در پروژه (خط‌آهن رشت-آستارا) مستقر بوده و عملیات اجرایی آغاز شده است. تجهیز کارگاه‌ها در این پروژه نیز در حال انجام است.

بذرپاش همچنین به منابع جذب شده برای اجرای پروژه‌های زیرساختی اشاره کرد و افزود: 100 همت منابع غیربودجه‌ای برای پروژه‌های جاده‌ای ریلی و جاده‌ای تامین شده است.از حدود 140 همت سفرهای استانی برای پروژه‌های زیربنایی جاده‌ای و ریلی نیز حدود 70 درصد جذب شده است.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.