طحان نظیف: گمانه‌زنی‌ها درباره نتیجه انتخابات اعتباری ندارد

به گزارش خبرنگار سیاسی پایگاه خبری ارز پرس، هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان شامگاه جمعه 8 تیر با حضور در ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات طی سخنانی در جمع خبرنگاران گفت: اخذ آرا از مردم همچنان ادامه دارد و مردم در شعب اخذ رای حضور پیدا می‌کنند و آرای خود را به صندوق‌ها می‌سپارند.

وی افزود: به لطف خدا با مشکل خاصی مواجه نیستیم و طبیعتاً گزارش‌های جزئی در این مدت دریافت کردیم که همکاران ما در ستاد مرکزی نظارت بر انتخابات موارد را پیگیری کردند.

سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه حضور مردم همچنان پای صندوق‌های رای ادامه دارد، تاکید کرد: شمارش آرا پس از اتمام فرآیند رای‌گیری آغاز خواهد شد و باید تاکید کنم که هرگونه گمانه زنی در خصوص نتیجه انتخابات از نظر ما تا پیش از اتمام رأی‌گیری هیچ اعتباری ندارد. طبیعتاً نتایج پس از شمارش و تجمیع از طرف مقامات رسمی در وزارت کشور اطلاع رسانی خواهد شد؛ با توجه به اینکه مردم همچنان پای صندوق‌های رای حضور دارند و شاهد صفوف به هم پیوسته هستیم، باید تا قبل از اتمام رأی‌گیری از هرگونه گمانه زنی خودداری شود تا آرامش مردم و جامعه خدایی نکرده به هم نخورد.

طحان نظیف همچنین در پاسخ به سوالی درباره میزان مشارکت در انتخابات تا این لحظه خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه در اثنای رأی‌گیری هستیم، نمی‌توان آمار و ارقام دقیقی درباره میزان مشارکت گزارش کرد؛ باید تا اتمام رای‌گیری صبر کنیم و سپس شمارش آرا را خواهیم داشت و آمار مشارکت و همچنین منتخبین از طریق مراجع قانونی اعلام خواهد شد.

وی درباره تعداد تخلفات ثبت شده در هیئت نظارت بر انتخابات نیز گفت: از صبح تاکنون مواردی جزئی به همکاران ما در کارگروه‌های شش‌گانه هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات گزارش شده است و همکاران ما موضوعات را تا حصول نتیجه پیگیری کردند. با توجه به اینکه اقسام این تخلفات مختلف است، در حال حاضر آمار جزئی در این زمینه وجود ندارد اما در مجموع نکته خاصی که نگرانی در مورد آن وجود داشته باشد، ثبت نشده است.

سخنگوی شورای نگهبان درباره آمادگی شورای نگهبان در صورت دو مرحله‌ای شدن انتخابات اعلام کرد: اینکه انتخابات به مرحله دوم کشیده شود یا خیر اطلاعی ندارم و این موضوع بعد از شمارش آرا مشخص می‌شود اما نسبت به تمهیدات باید بگویم که در نخستین روزی که تقویم انتخابات را مورد بررسی و تایید قرار دادیم، تمام زمان بندی‌ها مورد توجه قرار گرفت چراکه تصریح قانون اساسی بر این است که ظرف 50 روز کل فرایند طی شود؛ قانون نیز زمان برگزاری مرحله دوم انتخابات را جمعه هفته بعد تعیین کرده است؛ در صورتی که انتخابات به مرحله دوم کشیده شود تمهیدات لازم برای برگزاری انتخابات اندیشیده شده و نگرانی خاصی در این خصوص وجود ندارد.

طحان نظیف در پاسخ به اینکه فرآیند تایید انتخابات چند روز طول می‌کشد؟ عنوان کرد: بر اساس قانون سه روز فرصت برای ثبت اعتراض از سوی نامزدها پیش بینی شده است و چنانچه اعتراضی وجود داشته باشد ظرف این سه روز بررسی می‌شود و شورای نگهبان پس از بررسی اعتراضات در اسرع وقت نتایج اعتراضات را اعلام خواهد کرد.

وی در پاسخ به سوالی درباره زمان استقرار رئیس جمهور منتخب نیز تصریح کرد: پس از اتمام انتخابات چه در مرحله اول و چه در مرحله دوم و بعد از تایید صحت انتخابات فرآیندهای بعدی اعم از تنفیذ و تحلیف و سایر موضوعاتی که پیش‌بینی شده طی خواهد شد.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.