ماهاتیر محمد: جنگ غزه نشان داد غرب هیچ اهمیتی به ارزش‌ها و حقوق بشر نمی‌دهد

نخست وزیر مالزی تاکید کرد کشورهای غربی در مساله جنگ غزه نشان دادند هیچ اهمیتی به «ارزش‌های بنیادین» همچون حق و حرمت حیات نمی‌دهند.

به گزارش ارز پرس، «ماهاتیر محمد»، نخست وزیر ۹۸ ساله مالزی که بالغ بر سه دور نخست وزیری این کشور مسلمان را بر عهده داشته در مصاحبه با خبرگزاری «آناتولی» تاکید کرد باید سازمان ملل و سازمان همکاری اسلامی در راستای رسیدگی به مشکلات مشترکی که بر جهان از جمله فلسطین تاثیرگذار هستند دستخوش اصلاحات شوند.

ماهاتیر محمد اظهار کرد: «من احساس می‌کنم هرگز هیچ کسی انتظار اتفاقاتی که هم‌اکنون برای مردم فلسطین می‌افتند را نداشت.»

او با اشاره به اینکه فلسطینی‌ها به تداوم سرکوبگری رژیم صهیونیستی علیه خود واکنش نشان داده‌اند، بیان داشت: «اسرائیلی‌ها بالغ بر ۷۰ سال است که فلسطینی‌ها را سرکوب کرده‌اند. آنها در سرزمین‌های فلسطینی شهرک‌سازی کرده‌اند. آنها در سرزمین‌های فلسطینی دیوار احداث کرده‌اند. آنها شهر قدس را به عنوان پایتخت خود گرفته‌اند. همه این اقدامات مغایر با قوانین بین‌المللی و ضد فلسطینی‌ها هستند.»

این سیاستمدار مالزیایی خاطر نشان کرد: «وقتی شما مردم فلسطین را سرکوب می‌کنید این مردم حق این را که با اسرائیل برخورد کنند پیدا می‌کنند و من  فکر می‌کنم این همان کاری است که آنها در عملیات هفتم اکتبر سال گذشته (عملیات طوفان الاقصی) انجام دادند.»

به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، رژیم صهیونیستی که به قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل در مطالبه آتش‌بس در غزه بی‌اعتنایی کرده، به دلیل حملات بی‌رحمانه مداوم خود از هفتم اکتبر ۲۰۲۳ تا کنون به باریکه غزه به بهانه مقابله با حماس و به شهادت رساندن نزدیک به ۳۸۰۰۰ فلسطینی با موج محکومیت‌های بین‌المللی گسترده مواجه شده است.

ماهاتیر محمد اضافه کرد: «اگر اسرائیل حق مراقبت از امنیت خود را دارد پس فلسطینی‌ها هم این حق را دارند.»

نخست وزیر مالزی ادامه داد: «بشریت چندین قرن است که ارزش‌های بنیادین مورد قبول همه ما شامل حقوق بشر، حق زندگی، حرمت حیات، آزادی بیان و آزادی از سرکوب را به وجود آورده است.  همه ما این ها را قبول داشته و ارج می‌نهیم. اما اسرائیلی‌ها در حین ارتکاب نسل‌کشی علیه فلسطینی‌ها در غزه به شکلی کاملا واضح از پشتیبانی مورد حمایت آمریکا و کشورهای اروپایی قرار گرفتند و این نشان می‌دهد آنها به ارزش‌های بنیادینی که ما از آن صحبت می‌کنیم پایبند نیستند.»

این سیاستمدار مالزیایی گفت: «کشورهای اتحادیه اروپا و آمریکا به فکر حقوق بشر و حرمت حیات نیستند. آنها عملا به اسرائیلی ها به منظور ارتکاب نسل‌کشی با دادن اسلحه، بمب‌ و راکت‌ برای کشتن فلسطینی‌ها به آنها کمک می‌کنند.»

ماهاتیر محمد خاطر نشان کرد: «کشورهای غربی به همان ارزش‌هایی که سابق بر این از آنها حمایت می‌کردند، ارزش‌هایی که نشان دهنده رسیدن بشریت به سطحی از تمدن و نگرانی درباره حقوق مردم و حیات بشری است، بی اعتنا بوده‌اند.»

وی افزود: «آنها که از تمدنی عادلانه، پیروی از حاکمیت قانون،‌ آزادی و نرساندن آزار به کسی حمایت کرده‌اند به همین ارزش های خودشان بی اعتنایی کرده‌اند.»

نخست وزیر مالزی با اشاره به شکست سازمان ملل در اجرای تصمیماتش در نوار غزه در طول هشت ماه گذشته اظهار کرد: «ایده داشتن این نهاد جهانی ایده خوبی است اما توسط کشورهای پیروز جنگ جهانی دوم طراحی شده است. سردمداران تشکیل سازمان ملل به خودشان امتیازی به نام حق وتو داده‌اند.»

نخست وزیر مالزی با اشاره به وتو شدن چندین قطعنامه سازمان ملل درباره غزه و متوقف ساختن جنگ در این باریکه توسط وتوی آمریکا توضیح داد: «این حق به این معنی است که صرف نظر از اینکه چه تعداد از مردم و چه تعداد از کشورها از یک قطعنامه حمایت کنند آنها می‌توانند قدرت آنها را وتو کنند. این همانجایی است که سازمان ملل شکست می‌خورد. »

ماهاتیر محمد با تاکید بر درخواستش برای ایجاد سازمان مللی بدون حق وتو گفت: این نهاد جهانی در برخی حوزه‌ها همچون دارو و توزیع غذا «عملکرد خوبی داشته است اما در زمینه جلوگیری از جنگ‌ها و کشتار شکست خورده است زیرا پنج کشور دارای حق وتو در شورای امنیت معمولا هر چیزی که به نفعشان نبوده را وتو کرده‌اند.»

ماهاتیر محمد با اشاره به وجود ضعف در حاکمیت بسیاری از کشورهای اسلامی گفت: «این موضوع باعث خشونت‌ فراوان و حتی جنگ‌های داخلی در کشورهای اسلامی شده است و به خاطر این ضعف کشورهای اسلامی نمی‌توانند به درستی امور خود را مدیریت کنند.»

این نخست وزیر کهنه‌کار مالزی اظهار کرد کشورهای اسلامی به دلیل برخورداری از ثروت نفتی حجم پول چشمگیری دارند اما از پول خود برای تقویت کشورهایشان استفاده نمی‌کنند.

او با درخواست برای آنکه سازمان همکاری اسلامی دستخوش اصلاحاتی شود بیان کرد: «تصمیمات در داخل این سازمان اسلامی را تنها در صورتی که اتفاق نظر وجود داشته باشد می‌توان تصویب کرد. به این ترتیب برای تصویب هر قطعنامه در این سازمان همه ۵۷ کشور عضو باید با آن موافق باشند. اگر حتی یک کشور عضو مخالفت کند این قطعنامه نمی‌تواند اجرا شود. لازم است که این مکانیزم تصویب از طریق اتفاق نظر برداشته شود و مکانیزم کسب اکثریت آرا برای تصویب به کار گرفته شود.»

ماهاتیر محمد استدلال کرد: «اگر این کار انجام شود ممکن است بر سر یک سری مسائل به عنوان مثال موضوع دفاع از امت مسلمانان توافق حاصل شود. ما به وضوح پول و نیروی انسانی لازم برای محافظت از مسلمانان را داریم اما سازماندهی نداریم.»

نخست وزیر مالزی خاطر نشان کرد که اسرائیل در حال ارتکاب جرایم بین‌المللی همچون متوقف کردن کشتی‌ها در دریاهای آزاد است و این کار ضد قوانین دریاها است.

وی افزود: «در زمان حضور در آبهای بین‌المللی شما آزاد هستید. اما اسرائیل جلوی کشتی‌ها را در آبهای بین‌المللی گرفته و محموله‌های آنها را توقیف کرده است. مشکل مکا این است که اروپایی‌ها اسرائیل را ایجاد کردند و حالا می‌خواهند از اسرائیل حتی وقتی که مرتکب جنایات می‌شود دفاع کنند.»

نخست وزیر مالزی گفت: «ما اگر تنها با اسرائیل سر و کار پیدا می‌کردیم می‌توانستیم علیه آن اقدام کنیم اما حالا می‌بینیم که نه فقط آمریکا بلکه کشورهای اروپایی دارند از نسل کشی اسرائیل حمایت می‌کنند و اگر کاری علیه اسرائیل کنیم ممکن است توسط آمریکا و کشورهای اروپایی تحریم شویم. اکثر کشورها نمی‌خواهند به دلیل آسیبی که به اقتصادشان می‌خورد این تحریم را بپذیرند.»

انتهای پیام

منبع : ایسنا
برچسب ها :

ماهاتیر اهمیتی

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.