ریزش سدهای فرسوده چالش محیط زیستی آمریکا

به گزارش خبرنگار اجتماعی پایگاه خبری ارز پرس، ریزش بخشی از سد راپیدان در ایالت مینه‌سوتا آمریکا که قدمت آن به 114 سال می‌رسد، خطرات بالقوه‌ای را متوجه این کشور کرده است چرا که با افزایش تعداد سدهای فرسوده و شدیدتر شدن و تکرار بیشتر بارش‌ها به دلیل تغییرات اقلیمی، این خطرات رو به فزونی هستند.

پیش از این رخداد که در آن سیلاب بخشی از ساحل رودخانه بلو ارث را شسته و یک خانه کنار رودخانه را در خود بلعید، مقامات محلی در شهرستان بلو ارث، مینه‌سوتا، در حال بررسی تخریب این سازه قدیمی یا انجام تعمیرات پرهزینه بلندمدت بر روی آن بودند. بر اساس فهرست ملی سدها، ناظران این سد را یک خطر قابل توجه می‌دانستند و در آوریل 2023 وضعیت آن را ضعیف اعلام کرده بودند.

بر اساس آمار nbcnews،  تقریباً 4هزار و 100 سد دیگر در آمریکا در همین سطح ریسک و وضعیت و یا حتی بدتر از آن قرار دارند. در تمامی ایالت‌های آمریکا حداقل یک سد با این شرایط وجود دارد و ایالت اوهایو با 373 سد بیشترین تعداد را داراست. به طور کلی، بسیاری از سدها آمریکا در حال فرسودگی‌ هستند و به بازسازی پرهزینه نیاز دارند.

هنوز برای دانشمندان زود است که بگویند آیا گرمایش زمین در فروریزی بخشی از سد راپیدان نقش داشته است، اما این پدیده شرایط منجر به  فرو ریختن آن را محتمل‌تر کرده است.

دانشمندان می‌گویند، با هر درجه سانتی‌گراد افزایش دما، اتمسفر می‌تواند 3 تا 4 درصد رطوبت بیشتری را در خود نگه دارد و به طوفان‌ها قدرت بیشتری ببخشد و بارندگی‌هایی را که زمانی نادر تلقی می‌شدند، رایج‌تر کند و این امر به نوبه خود، خطر سیل‌های ویرانگر را افزایش می‌دهد.

طبق اطلاعات ارائه شده از سوی انجمن مقامات ایمنی سدهای ایالتی آمریکا از سال 2013 تا 2023، 283 سد در ایالات متحده دچار نوعی خرابی شدند. برخی از آنها مشکلات قابل توجهی ایجاد نکردند، اما برخی دیگر پیامدهای جدی داشتند. به عنوان مثال در سال 2019، یک طوفان برفی باعث خرابی سدی شد که خانه مردی در نبراسکا ویران شده و غرق شود.

بازسازی سدها اغلب به دلیل کمبود بودجه و فرآیندهای طولانی فرآیند صدور مجوزهای زیست محیطی با با محدودیت روبرو است اما به نظر می‌رسد که با روشن شدن چراغ خطر تخریب سدهای بیشتر در آمریکا، در سیاست عدم تخصیص بودجه به بازسازی سدها تجدیدنظر شود.

انتهای پیام/

منبع : تسنیم

آخرین خبر ها

پربیننده ترین ها

دوستان ما

گزارش تخلف

همه خبرهای سایت از منابع معتبر تهیه و منتشر می‌شود. در صورت وجود هرگونه مشکل از طریق صفحه گزارش تخلف اطلاع دهید.